Ce trebuie sa stii despre legalitatea promotiilor in mediul online

Ce trebuie sa stii despre legalitatea promotiilor in mediul online

Suntem in plin sezon de reduceri si promotii in mediul online. Incepand cu campaniile de Black Friday si continuand cu sarbatorile de iarna, o mare parte din magazinele virtuale anunta reduceri, soldari si lichidari. Potrivit estimarilor Asociatiei Romane a Magazinelor Online, vanzarile on-line locale vor creste, in acest an, cu 45%, depasind pragul de două miliarde de euro. Indiferent ca esti proprietar de magazin online sau client in cautarea celui mai bun pret, e bine sa fii informat cu privire la aspectele legale ale promotiilor online.

Promotiile si alte reduceri de pret (soldare sau lichidare) sunt reglementate de Legea nr. 650/2002 pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 99/2000 privind comercializarea produselor si serviciilor de piata.

Ce reprezinta vanzarile cu pret redus

Conform Art. 16. “prin vanzari cu pret redus, in sensul prezentei ordonante, se intelege:
a. vanzari de lichidare;
b. vanzari de soldare;
c. vanzari efectuate in structuri de vanzare denumite magazin de fabrica sau depozit de fabrica;
d. vanzari promotionale;
e. vanzari ale produselor destinate satisfacerii unor nevoi ocazionale ale consumatorului, dupa ce evenimentul a trecut si este evident ca produsele respective nu mai pot fi vandute in conditii comerciale normale;
f. vanzari ale produselor care intr-o perioada de 3 luni de la aprovizionare nu au fost vandute;
g. vanzari accelerate ale produselor susceptibile de o deteriorare rapida sau a caror conservare nu mai poate fi asigurata pana la limita termenului de valabilitate;
h. vanzarea unui produs la un pret aliniat la cel legal practicat de ceilalti comercianti din aceeasi zona comerciala, pentru acelasi produs, determinat de mediul concurential;
i. vanzarea produselor cu caracteristici identice, ale caror preturi de reaprovizionare s-au diminuat.”

Reguli de fixare a preturilor

Conform Art. 33, “vanzarile cu pret redus prevazute la Art. 16, cum sunt definite de prezenta ordonanta, atunci cand consumatorii sunt anuntati despre o reducere de preturi care comporta o comparatie exprimata in cifre sunt supuse urmatoarelor reguli de fixare si publicitate a preturilor:

a. Orice comerciant care anunta o reducere de pret trebuie sa o raporteze la pretul de referinta practicat in acelasi spatiu de vanzare pentru produse sau servicii identice. Pretul de referinta reprezinta cel mai scazut pret practicat in acelasi spatiu de vanzare in perioada ultimelor 30 de zile, inainte de data aplicarii pretului redus.
b. Orice anunt de reducere de preturi, indiferent de forma, modul de publicitate si motivatia reducerii, trebuie sa se adreseze ansamblului consumatorilor si sa indice in cifre o reducere in raport cu preturile de referinta, exceptie facand:
i. publicitatile comparative de pret;
ii. anunturile publicitare exclusiv literare, care nu contin cifre;
iii. anunturile de pret de lansare a unui nou produs pe piata;
iv. anunturile publicitare orale efectuate exclusiv in interiorul magazinului pentru reduceri de preturi la un anumit raion, pentru o foarte scurta perioada a unei zile de vanzare.”

Exista doar trei forme admisibile de afisare a reducerilor

Conform Art 35 “orice anunt de reducere de pret exprimata in valoare absoluta sau in procent trebuie efectuat vizibil, lizibil si fara echivoc pentru fiecare produs sau grupa de produse identice:

  • fie prin mentionarea noului pret langa pretul anterior, barat;
  • fie prin mentiunile „pret nou”, „pret vechi” langa sumele corespunzatoare;
  • fie prin mentionarea procentului de reducere si a pretului nou care apare langa pretul anterior, barat.”

Bune practici pentru o campanie de reduceri reusita

Pentru o buna desfasurare a campaniilor promotionale ARMO a elaborat un Ghid de Bune Practici pentru Black Friday. Orice comerciant online ar trebui sa aiba in vedere cateva aspecte esentiale:

  • stocurile
  • catalogul promotional
  • preturile
  • infrastructura platformei online
  • plata
  • serviciul relatii cu clientii
  • procesul post vanzare

Pentru gestionarea stocurilor, actualizarea automata a preturilor si a reducerilor si pentru cresterea vitezei operationale e recomandat ca platformele de e-commerce sa aiba facuta integrarea cu un sistem de gestiune sau un ERP.

Black Friday a fost organizat pentru prima data in România in 2011, iar 2015 a fost anul in care vanzarile online le-au depasit, pentru prima data pe cele traditionale. In acest an, Black Friday va fi organizat pe 18 noiembrie.

Scrie un comentariu

Esti gata sa incepem?
Contacteaza-ne pentru o discutie initiala
Contacteaza-ne