EN

Cum sa organizezi eficient textul unei pagini

Un site este „vitrina” magazinului tau. Trebuie sa depui acelasi efort in aranjarea acestei vitrine virtuale, ca efortul depus de proprietarii de magazine de pe strada cu cel mai mare trafic de potentiali clienti. Site-ul tau trebuie sa atraga clienti si sa-i determine sa viziteze site-ul cat mai des.

Cititorii de web scaneaza, nu citesc

Atunci cand se realizeaza continutul unui site, trebuie avute in vedere diferentele dintre o pagina de internet si o publicatie tiparita. Pe internet, tendinta cititorilor este de a scana continutul paginii, incercand sa gaseasca exact si rapid informatiile care ii intereseaza. Prin urmare, exista un set de recomandari specifice in ceea ce priveste redactarea si formatarea textului pentru un site. Iata cateva dintre aceste recomandari:

1. Exprima-te scurt, concis si cu limbajul cititorului

  • Fraze cat mai scurte pentru ca cititorul sa poata parcurge cat mai multa informatie, citind cat mai putine cuvinte
  • Exprimare corecta – pentru a ajuta la intelegerea rapida a textului de catre cititor
  • Folosirea cuvintelor cunoscute de cititori. Recomand sa nu se foloseasca excesiv expresiile dintr-o alta limba, cu exceptia cazurilor in care se impune citarea unor texte cu un continut relevant discutiei, sau daca nu exista traducere adecvata in limba romana.
  • Folosirea de acronime cunoscute de cititori. Unde este nevoie, la prima folosire a acronimelor, puneti in paranteza si forma completa.
  • Evita exprimarea condensata de tip SMS/Messenger. Nu folosi metodele de exprimare gen Messenger (“tz”, “sh”, “k”, etc.), decat daca te adresezi unor pusti care stii ca inteleg si apreciaza aceasta forma. Chiar si in acest caz as avea retineri.

2. Fragmenteaza textul in subcapitole

Divizarea textului paginii in sectiuni precedate de subtitluri clare, permite vizitatorilor sa urmareasca ideile principale din text si sa le aleaga pe cele de care sunt interesati.

Fiecare subcapitol – o idee. Incepe cu ideea, fa-o bold, apoi continua cu detaliile. Daca utilizatorul este atras de informatia esentiala si devine interesat, va parcurge si restul paragrafului.

3. Boldeaza cuvintele importante din text

Ingrosarea a 2-3 cuvinte cheie, ajuta la intelegerea ideii principale din paragraf de catre persoanele care scaneaza doar continutul paginii. Evita sa folosesti acest tip de formatare in acelasi timp cu altele (bold si italic, sau bold si italic si underline).

4. Nu folosi pe web cuvinte subliniate

Pe web, un cuvant subliniat semnifica un link. Regula e simpla: daca nu e link, nu trebuie sa arate ca un link. Daca vrei sa scoti in evidenta cateva cuvinte din text, fa-le bold.

5. Nu sari calul cu evidentierea

Evidentierea prin bold, italic, alta culoare etc trebuie facuta doar asupra unor portiuni de text limitate, de 1-5 cuvinte. Uneori poti evidentia  si cate o propozitie sau fraza intreaga, dintr-un text mai mare.

Daca faci bold tot textul din pagina, nu evidentiezi nimic – dimpotriva, o sa arate urat. De asemenea, daca folosesti si bold si italic in acelasi timp, e exagerat si inestetic in acelasi timp. Textele italic sunt delicate, dar cele bold-italic sunt grosolane.

6. Foloseste cuvinte intregi cu majuscule doar daca vrei sa tipi la cititor

Sau daca e vorba de acronime. Altfel, incearca cu bold sau italic.

7. Foloseste liste cu buline sau numerotate

Listele cu buline si cele numerotate permit expunerea ideilor într-o forma mai concisa. Lista numerotata este recomandata pentru liste de pasi sau etape care trebuie parcurse intr-o anumita ordine.

8. Aliniaza textul la stanga, nu la dreapta sau justified

Este mai usor de citit un text aliniat la stanga decat unul aliniat la ambele capete (justified), deoarece, in cazul textelor aliniate la ambele capete, spatierea intre cuvinte difera. Daca randurile de text au latime mica, de 3-10 cuvinte si contin cuvinte lungi, intre cuvinte pot sa apara spatii foarte mari si neplacute. Evitati alinierea justified pe coloane inguste.

9. Foloseste imagini pentru a face textul mai interesant

Foloseste cel putin o imagine in continutul paginii, deoarece folosirea de imagini relevante pentru continutul paginii respective “da viata” acestei pagini si te ajuta sa comunici mai bine mesajul. Nu trebuie exagerat nici cu folosirea de imagini, important este echilibrul text-imagini din cadrul paginii.

Daca ai site si ai si cateva minute, arunca o privire peste textele lui si verifica: textul tau e usor de parcurs si de inteles?

Scrie un comentariu

Esti gata sa incepem?
Contacteaza-ne pentru o discutie initiala
Contacteaza-ne