EN

De ce ai nevoie de o pagina de Termeni si conditii

[UPDATE 2017] Pagina de Termeni si conditii a ramas in continuare plasa ta de siguranta, asa ca am actualizat articolul cu informatii noi, pentru a le gasi rapid intr-un singur loc 🙂

O legenda urbana americana spune ca prin 1976 era o femeie careia îi placea sa-si usuce pudelul în cuptor. Dupa ce îl spala, îl punea 5 minute în cuptorul încalzit pentru ca îi facea blana moale. Absurditatea s-a întamplat si dupa ce femeia si-a cumparat un cuptor cu microunde. Ideea rapiditatii a determinat-o pe femeie sa-si usuce catelul în noua ustensila. Cred ca stii deja care a fost rezultatul, dar o sa-ti confirm: cainele a explodat. Suparata pentru cainele ei, femeia a dat în judecata compania care producea cuptoarele pentru ca nu a oferit suficiente informatii si avertizari. Nu avea cum sa stie ca pudelul ei se va transforma in grenada. Evident, a avut castig de cauza.

La fel ca si manualul de utilizare, pagina de Termeni si conditii este plasa ta de siguranta, este acea informatie si avertizare de care tu si utilizatorul aveti nevoie.


Ce trebuie sa contina pagina Termeni si conditii?

Nu exista o reglementare pentru ce informatii trebuie sa apara pe pagina si esti lasat sa îti creezi propria lege a site-ului. Singura conditie: sa nu încalci vreo lege. Mare atentia aici!

Iti propun totusi cateva elemente pe care ar trebui sa le incluzi în pagina de „Termeni si conditii

  • Definirea unor termeni pe care îi folosesti în continuare pe pagina precum vanzator – magazinul, cumparator, comanda – formularul electronic, continut – textul site-ului, drepturi de proprietate intelectuala pe care poti sa îl tratezi separat amintind Legea nr. 8/1996 si modificarile ei etc. E important ca cititorul sa stie despre ce vorbesti pe pagina
  • Identitatea firmei si descrierea serviciilor adica cine esti – denumire, localitate si adresa sediu social, cod fiscal, numar de înregistrare la Registrul Comertului, banca, cont, capital social – si ce oferi utilizatorilor site-ului
  • Drepturile si obligatiile vanzatorului/firmei unde îti poti rezerva o multime de drepturi, cum ar fi modificarea continutul site-ului si a paginii de „Termeni si conditii” fara sa-i anunti pe utilizatori, sa nu postezi anumite comentarii pe site, sa suspenzi conturi si alte mentiuni potrivite activitatii, dar si alte drepturi si obligatii care sa vina în sprijinul tau ca administrator
  • Drepturile si obligatiile cumparatorului unde poti mentiona obligatia de a nu furniza informatii false, lucru foarte important mai ales daca ai comenzi de livrat, de a nu înstraina contul (mai ales parola), dreptul de modificare sau stergere a contului utilizatorului din motive specifice etc. Prin asta te siguri ca orice se întampla cu contul clientului, nu ai nici o raspundere
  • Limitarea responsabilitatii firmei pentru unele probleme tehnice cu site-ul, de exemplu nefunctionare sau informatii eronate, pierderea datelor daca utilizatorul si-a share-uit parola, pentru neîndeplinirea unei comenzi, eventual pentru deteriorarea produsului în timpul transportului sau dupa livrare si alte asemenea prevederi care te feresc de multe raspunderi
  • Politica de facturare si plati si aici te poti referi la modalitatile de plata si facturare, la obligatia cumparatorului de a furniza toate datele ca sa poti elibera factura conform legii. Poti sa amintesti si legea 677/2001 privind comertul electronic, asta ca sa usurezi putin munca consumatorului si sa construiesti încredere
  • Garantii sau mai exact modul de acordare al acestora, categoria de produse pentru care se acorda sau nu garantie, conditii de pierdere a garantiei în functie de produsele comercializate. Acorda putina atentie OG 130/2000 cu privire la garantii si returnare, sa nu nemultumesti clientul sau legea
  • Politica de returnare prin care specifici conditiile în care clientul poate returna sau schimba un produs, cum îsi recupereaza banii si factori care împiedica primirea returului. Şi aici trebuie sa urmaresti legea amintita în Garantii si sa-i acorzi clientului drepturile cuvenite. Conform Ordonantei de urgenta nr.34/2014, clientii pot solicita procedura de retur a produselor in termen de 14 zile, fara sa fie nevoiti sa justifice decizia sau sa achite alte costuri decat cele prevazute in articolele ordonantei
  • Promotii, pentru ca vei organiza cu siguranta si asa ceva, iar în sectiunea aceasta poti preciza modul si conditiile de desfasurare al promotiilor sau de acordare a reducerilor, dar sa ai grija ca si pe parcursul site-ului sa respecti OG nr. 99/2000, care îti spune exact cum trebuie organizate promotiile si reducerile
  • Modul de solutionare al litigiilor, aici este important sa precizezi unde opereaza site-ul tau, din perspectiva legii aplicate. Daca site-ul tau opereaza in Romania, atunci legea care va fi aplicata in cazul unor litigii este legea romaneasca. Solutionarea litigiilor se poate face pe mai multe cai si este important sa le specifici: pe cale amiabila, prin intermediul instantelor judecatoresti competente sau prin intermediul unor mediatori. Comisia Europeana a implementat o platforma de solutionare online a litigiilor, unde partile pot solutiona litigiile rezultate din tranzactiile online. ANPC poate amenda proprietarii de site-uri cu amenzi cuprinse intre 2000 si 5000 de lei daca acestia nu furnizeaza un link spre platforma si nu sunt respectate prevederile Regulamentului nr.524/2013.
  • Politica de informare despre cookies trebuie sa ofere informatii clare si complete, intr-un limbaj usor de inteles, utilizatorului, despre scopul procesarii informatiilor stocate de catre terti
  • Politica de confidentialitate in care sa precizezi scopul pentru care ceri, stochezi si prelucrezi date cu caracter personal
  • Politica de Livrare in care sa specifici care sunt modalitatile de livrare ale produselor, costul livrarii, dar si timpul estimativ de livrare a comenzii

Exemple:

In limba romana:

http://www.nestle.ro/info/yourdata

https://www.fashiondays.ro/page/terms/

http://www.dacia.ro/termeni-si-conditii/

In limba engleza:

http://www.amazon.com/gp/help/customer/display.html/ref=footer_cou?ie=UTF8&nodeId=508088

http://www.facebook.com/terms.php

https://www.microsoft.com/en-us/legal/intellectualproperty/copyright/default.aspx

Poti integra si alte elemente în pagina site-ului tau sau poti sa elimini din cele recomandate. Important este ca ele sa se plieze pe profilul site-ului tau si sa-ti vina în ajutor. Poate ar fi bine sa consulti si un specialist atunci cand te ocupi de pagina asta. Şi nu uita: daca un utilizator nu îti respecta termenii, îi poti suspenda contul, chiar si fara un anunt prealabil. Spor

7 comentarii

  1. Multumesc, educativ articolul.

    1. Multumim pentru apreciere 🙂

  2. Salut, mersi de articol! Foarte bun.

    1. multumim si noi 🙂

  3. Am uitat sa te intreb, mai este obligatorie inscrierea in acel registru / site cu Operator de date cu caracter personal?
    Vreau sa fac un magazin online, unde clientul va completa in lansarea comenzii nume, prenume, telefon, adresa.

    Sau, pot sa rulez si fara acel numar primit de la ei?

    1. Acum un an s-au mai nuantat putin regulile, recomand sa citesti acest articol

  4. Merci de link, o sa il analizez.
    O zi frumoasa in continuare.

Scrie un comentariu

Esti gata sa incepem?
Contacteaza-ne pentru o discutie initiala
Contacteaza-ne