Procesul de optimizare pentru motoare de cautare nu se desfasoara izolat, ci intotdeauna in prezenta altor site-uri concurente. Putem sa ne raportam la competitiile sportive pentru a intelege nu doar importanta analizei de concurenta, ci si eforturile implicate.
Asa cum in pregatirea fizica pentru o competitie sportiva exista antrenamente general valabile pentru toate sporturile si antrenamente specifice, la fel si in optimizarea SEO, trebuie sa tinem cont de regulile generale si de cele specifice.
Regulile generale in optimizarea SEO sunt acele reguli de baza pe care orice site trebuie sa le implementeze. Asa cum un sportiv trebuie sa porneasca de la o conditie fizica optima, si un site trebuie sa indeplineasca un minim necesar de conditii pentru a putea aspira la pozitii bune pe cuvintele importante din industrie. Un ghid bun de pornire in aceasta directie este furnizat chiar de Google si poate fi accesat aici.
Antrenamentul sportiv general permite oricui sa faca orice sport la nivel de amator. Dar pentru performanta si competitii sunt necesare eforturi specifice. Mai mult, acestea nu pot fi transferate de la un sport la altul. Asa cum un boxer bun nu poate fi si un inotator de performanta, la fel si un site de stiri popular nu poate fi un site de ecommerce la fel de bun. Astfel, pentru fiecare tip de industrie si dimensiune a siteului exista reguli specifice care sunt necesare pentru a obtine utilizatorii organici ideali.
Spre deosebire de activitatile sportive, unde antrenamentele specifice sunt destul de bine definite, in SEO, desi regulile sunt clare, ele necesita multa atentie la felul cum sunt aplicate pentru specificul fiecarui site in parte. Cea mai buna modalitate pentru a le identifica este prin analiza de concurenta SEO.
O greseala tipica in analiza de concurenta incepe chiar de la alegerea concurentilor. Se poate gresi alegand fie site-uri etalon pentru industrie ce nu pot fi depasite usor (un site de stiri local nu va putea concura cu un site international de stiri) sau clientul poate furniza nume gresite doar pentru simplul motiv ca ii sunt cunoscute din offline.
Pentru a evita aceasta greseala si pentru a identifica corect site-urile concurente care sa ne dea regulile de industrie, se aplica urmatorii pasi:
- Presupunand ca a fost ales un set de cuvinte cheie pentru care site-ul va fi optimizat vom extrage primele 10 dintre ele in ordinea volumului de cautari.
- Pentru fiecare cuvant in parte, se extrag primele 20 de rezultate. Acest lucru poate fi realizat usor folosind acest instrument gratuit
- Dupa ce se repeta procedura pentru fiecare cuvant, rezultatele se stocheaza intr-un tabel si se extrag site-urile care se repeta pentru mai mult de 3 cuvinte.
- Din site-urile rezultate, se elimina site-urile mari, generice (Facebook, Wikipedia, YouTube etc) iar cele care raman se ordoneaza dupa numarul de aparitii pentru cuvintele selectate.
Asa cum in box exista grupe de greutate, va trebui sa identificam acei concurenti care sunt similari site-ului ce trebuie optimizat. Criteriul de evaluare pentru aceasta este numarul de pagini indexate. In urma analizei, va trebui sa pastram 3 site-uri care sunt cele mai relevante.
Odata stabilita concurenta, putem trece la etapa urmatoare, ce consta in extragerea regulilor specifice de optimizare SEO. In sport, regulile specifice difera fata de cele generale prin faptul ca se lucreaza doar cu anumite grupe de muschi. Similar, in SEO, trebuie sa identificam modul in care elementele din regulile generice sunt folosite si in ce proportie.
Analiza de concurenta trebuie sa evalueze elementele din cadrul paginii pentru toate template-urile (ex. pentru un site ecommerce: homepage, pagina de categorie, pagina de produs) pentru a vedea care sunt caracteristicile tehnice si proportia in care sunt folosite.
Rezultatele obtinute arata limitele de toleranta si astfel se pot evita penalizari pentru supraoptimizare.
Te invitam sa citesti primul capitol din Ebook-ul Ghidul marketingului online, in care iti prezentam cum functioneaza motoarele de cautare:
- Cum verifici dacă agenția ta SEO te ajută la optimizarea traficului sau are un efect negativ asupra business-ului - 11 februarie 2020
- Identificarea cauzelor unei penalizari Google (studiu de caz) - 11 noiembrie 2016
- Impactul modificarilor din Adwords asupra traficului organic - 18 august 2016