O parte foarte interesanta a marketingului o reprezinta automatizarile – sau “marketing automation” ca exprimare mai populara. Integrarea automatizarilor in strategia generala de marketing te ajuta sa lucrezi mai eficient si sa oferi continut relevant publicului tinta potrivit, la momentul potrivit. Ce inseamna “marketing automation” si cum poate fi integrat in strategia generala de marketing?
Iata cateva informatii care sa te ajute sa intelegi mai bine:
- Marketing automation se realizeaza prin intermediul unui software sau al unui script care iti automatizeaza actiunile de marketing online. Adesea ne intalnim cu task-uri repetitive pe care le executam in modul pilot automat si exact aceste task-uri pot fi automatizate cel mai usor.
- Pe scurt, asta inseamna ca vei putea lucra eficient, economisind timp. Practic, in email marketing, scopul automatizarilor este acela de a facilita procesul de transmitere a continutului pe care il produci catre audienta dorita, economisind mult timp si efort.
Ce presupune procesul de automatizare?
Automatizarea in marketing presupune un proces de simplificare a anumitor pasi pe care ii facem in comunicarea cu clientii, pentru a produce rezultate mai bune, intr-un mod mai eficient. Asta inseamna ca putem, cu ajutorul anumitor platforme dedicate, sa trimitem mesaje personalizate in masa in functie de tipul fiecarui client, respectiv de actiunile pe care le intreprinde vis-a-vis de continutul oferit de noi.
De asemenea, cu ajutorul automatizarilor, putem crea legaturi intre diferitele canale prin care trec utilizatorii nostri. implica, astfel, si crearea unui mesaj personalizat pe tipologia clientului si pe nevoile sale.
- De exemplu, poti crea campanii de atragere a abonatilor la newsletter in randul fanilor brandului tau pe Facebook, Twitter sau pe alte platforme de socializare, astfel creand noi oportunitati de email marketing pentru business (vezi si alte exemple mai jos).
- Integreaza automatizarea in strategia ta de inbound marketing pentru a maximiza oportunitatile de conversie, in functie de obiectivele stabilite initial, atat la nivel de marketing, cat si de business, per ansamblu.
- Un utilizator care si-a exprimat intr-un fel sau altul interesul pentru un anumit subiect abordat de brandul tau – fie prin descarcarea unui material de pe site-ul tau, fie prin interactiunea cu acel mesaj pe alte canale – prezinta o sansa mai mare de a continua relatia cu brandul tau si mai departe, atata timp cat i se ofera informatie similara, care sa ii satisfaca interesele.
Integrarea inbound marketingului in strategia globala
Inbound marketingul este, asa cum il gasim definit pe Hubspot.com, “o metodologie de business care atrage clientii prin crearea de continut valoros si experiente personalizate”, un continut relevant pentru nevoile, interesele si etapa din ciclul de cumparare in care se afla utilizatorul. Mai exact, printr-o strategie de inbound marketing, le oferim clientilor nostri informatii relevante, prin intermediul canalelor unde acestia se afla, la momentul potrivit.
Inbound marketingul implica deseori mai multe canale de comunicare intre business-uri si clientii lor, intr-o forma integrata si construita astfel incat consumatorul sa gaseasca utilitate si relevanta in fiecare pas al interactiunii. Asta inseamna ca, printr-o strategie de inbound marketing, putem sa ii aducem pe oamenii din social media pe website, pe blog, sau printr-o campanie de abonare la newsletter ne putem face cunoscute si canalele de social media sau articolele de blog relevante.
Aici intervine si partea de automatizare, care poate eficientiza semnificativ felul in care interactionezi cu clientul la fiecare etapa din buyer journey (sau ciclul de cumparare).
Cum utilizez componenta de marketing automation in campaniile de tip inbound?
Iata un exemplu prin care poti sa iti cresti baza de date si sa oferi in continuare continut de calitate, orientat pe profilul utilizatorului.
Sa zicem ca ai creat o brosura despre un subiect interesant pentru publicul tau, care poate fi descarcata de pe site-ul tau – de pe un landing page creat special pentru promovarea ei.
Pe pagina respectiva, pentru ca materialul sa poata fi descarcat, adauga un formular de contact, prin care soliciti utilizatorilor sa iti ofere adresa de email si acceptul clar de a primi in continuare email-uri de la tine (metoda double opt-in). Optional, poti solicita si alte date care crezi ca sunt relevante pentru o eventuala segmentare viitoare (ex. domeniu de activitate, profesie, interese etc.).
Toti cei care downloadeaza acea brosura intra, astfel, intr-un flow automat de email-uri (vezi exemplul de mai jos), care are scopul de lead nurturing.
- Flow-ul poate cuprinde un set de mai multe email-uri, setate pentru a fi trimise cu o anumita periodicitate, si care cuprind informatii aditionale / complementare subiectului abordat in brosura descarcata. De asemenea, poti aborda si o strategie de cross-promotion* & upselling**, in functie de specificul activitatii business-ului tau.
*Cross-promotion: promovarea de produse / servicii din categorii complementare celor de care este interesat clientul, prin intermediul altui produs.
**Upselling: promovarea de produse / servicii de o valoare superioara (fie din punct de vedere calitativ, fie cantitativ), cu scopul de a obtine un profit mai mare.
Comunicarea cu acesti utilizatori nu trebuie sa se opreasca aici. Poti gandi o noua strategie de engagement cu acestia, prin care sa le oferi in continuare informatii relevante si, in acelasi timp, sa ii atragi inspre noi obiective de conversie (sau spre o noua etapa din buyer journey).
Automatizarea pentru magazine online
Pentru magazine online, activitatile de automatizare in email marketing iau si alte forme, care au legatura cu comportamentul de cumparare pe care il au clientii sau potentialii clienti. Multe dintre activitatile de automatizare in email marketing au scop tranzactional, functionalitati asigurate de majoritatea platformelor dedicate. Cateva dintre acestea sunt mentionate mai jos.
Astfel, printre principalele obiective ale automatizarii in ecommerce sunt:
- Eficientizarea comunicarilor standard pentru crearea contului pe website, “welcome email”, confirmarea comenzilor etc. Aceste comunicari pot fi realizate prin intermediul oricarei platforme de email marketing pe care o vei alege.
- Retentia si fidelizarea clientilor: aici vorbim de email-uri prin care le soliciti clientilor tai feedback legat de produsele / serviciile achizitionate, oferi discount-uri speciale anumitor segmente de clienti (ex. la X cumparaturi pe site, oferi o reducere pentru categoriile de produse de care a fost interesat), creezi campanii personalizate pe diferite interese etc. De asemenea, un aspect important si tot mai mult abordat de marketerii din ecommerce este recuperarea cosurilor de cumparare abandonate. Cu simple mesaje personalizate prin care le reamintesti clientilor ca li s-au pastrat produsele in cos si prin care ii inviti sa isi finalizeze comanda – trimise automat, desigur – poti recupera aproximativ 10% din totalul de cosuri abandonate.
- Promovarea produselor / serviciilor, personalizata pe comportamentul de cumparare si interesele clientilor. De exemplu, poti crea legaturi intre diferite categorii de produse – fie similare, fie complementare, fie de o valoare mai ridicata, care sa aduca un profit aditional business-ului tau.
- Cross-promotion
- Upselling
Abonează-te la newsletter și vei primi lunar informații care te vor ajută să-ți duci magazinul online la următorul nivel!Vrei să obții mai mult de la magazinul tău online?
Tips & tricks
- Stabileste-ti clar obiectivele, de la inceput, legate de baza de contacte – care e scopul colectarii lor, ce tip de continut le vei oferi si ce doresti sa obtii in urma interactiunii cu ei.
- Alege-ti o platforma de marketing automation care poate sa iti satisfaca nevoile si obiectivele setate, mai ales daca vorbim si despre activitati legate de ecommerce. Cateva exemple de astfel de platforme sunt MailChimp, Active Campaign, Customer.io, HubSpot, Marketo etc. Asadar, daca ai un magazin online, cauta un furnizor de servicii de marketing automation care sa faca posibila integrarea cu platforma ta de ecommerce si care sa iti eficientizeze munca pe partea de customer retention & loyalty.
- Majoritatea platformelor de marketing automation iti ofera functionalitati precum setarea de conditionari, triggers si goals, care sa te ajute sa construiesti arhitectura strategiei de comunicare cu clientii tai bazandu-te pe comportamentul lor in interactiunea cu brandul tau.
Un sfat important privind comunicarea cu baza ta de contacte: NU fi spammer! Chiar daca ai obtinut acordul utilizatorului de a-i trimite email-uri si informatii despre produsele tale, nu face abuz de aceasta permisiune oferita. Ofera-i doar continut relevant pentru el, la o frecventa care sa nu creeze frustrari si suprasaturatie.
In final, speram sa iti fie utile informatiile oferite in acest articol, iar activitatile tale de marketing sa aiba un flux cat mai bun si performant cu ajutorul automatizarilor. Fie ca le folosesti pentru obiectivele de ecommerce, fie pentru brand awareness, suntem curiosi sa aflam mai multe despre cum integrezi automatizarile in strategia de marketing a companiei tale, asa ca ne poti lasa un comentariu mai jos.
- Podcastul, noul tip de conținut preferat de consumatorii de digital - 25 martie 2021
- Ce se mai schimbă la Facebook din 2021 - 29 ianuarie 2021
- Cum să-ți construiești strategia de content marketing pentru magazinul tău online - 15 mai 2020