EN

Blog

[Part I] Cum creezi o comunitate in jurul brandului tau prin User Generated Content

[Part I] Cum creezi o comunitate in jurul brandului tau prin User Generated Content

Posibil cea mai veche metoda de transmitere a informatiei este cea din persoana in persoana sau mai bine cunoscuta sub numele de „word-of-mouth”. Cam cum s-au transmis basmele, din generatie in generatie, doar ca pe fast-forward.

Odata cu expansiunea retelelor sociale (new media), promovarea facuta voluntar (sau involuntar) de consumatori a devenit o piesa de temelie in strategia de marketing a brandurilor de succes, acum referindu-ne la aceasta idee ca „user generated content” („continut generat de utilizator”).

Ce vei citi in acest articol:

Ce este mai exact User Generated Content (UGC)?
Consumatorul devine principalul tau advertiser si critic de brand
Care sunt avantajele UGC si de ce este mai eficient decat marketingul traditional?
Studiu de caz: Povestea de succes a GoPro cu User Generated Content

Ce este mai exact User Generated Content (UGC)?

Pe scurt si teoretic, cand vorbim despre UGC, ne referim la toate tipurile de continut creat si publicat de surse externe, continut care nu este platit si care este generat organic de catre consumatorii sau potentialii consumatori ai unui brand.

Girl Coke GIF - Find & Share on GIPHY

Practic, de la fotografii, videouri, testimoniale, postari pe canalele de social media, la articole de blog, interactiuni pe forumuri de discutie, acest concept de UGC cuprinde orice tip de continut care promoveaza sau participa la crearea si dezvoltarea reputatiei (pozitive sau negative) unui brand, fie prin prisma propriei experiente cu acesta, fie prin interesul manifestat fata de brand.

Consumatorul devine principalul tau advertiser si critic de brand

Brandurile au fost nevoite sa isi adapteze abordarea fata de consumatori in ultimii ani, fiind mult mai atente la ceea ce se discuta in spatiul public si bazandu-si viitoarele decizii de promovare si de branding pe insight-uri preluate din randul consumatorilor.

Consumatorul a devenit, practic, un advertiser. Membru neoficial al echipei de marketing. Un (potential) brand ambassador. Cel mai de pret critic de brand. You-name-it.

Mad Men Marketing GIF - Find & Share on GIPHY

„Experienta de brand” s-a transformat intr-un obiectiv de top in strategia de marketing, care reprezinta trigger-ul principal al consumatorilor in crearea de continut. Oamenii vor scrie, vor comenta, vor vorbi despre brandul tau, fara doar si poate. Tot ce trebuie sa faci este sa te asiguri ca vor fi relatate experiente pozitive si, de ce nu, chiar extraordinare. No pressure.

Care sunt avantajele UGC si de ce este mai eficient decat marketingul traditional?

E adevarat ca, odata ce intra in acest rollercoaster al content marketingului, companiile renunta la o parte din control asupra informatiilor pe care le impartasesc consumatorii despre brandurile lor, insa asumarea acestei decizii vine la pachet cu o prezenta mai activa in comunitate, cu o interactiune constructiva si autentica, bazata pe transparenta si o atitudine proactiva, orientata spre solutiile de care are nevoie consumatorul.

Aceasta idee ne duce la primul mare avantaj al UGC-ului:

  1. Brandul devine uman, iar consumatorii cauta interactiune autentica si reala cu acestea

Oamenii au incredere in alti oameni ca ei, cu nevoi si interese similare, recomandarile lor putand deveni o pledoarie pentru sau impotriva alegerii unui brand – „social proof”.

Mai mult, in special in social media, prezenta activa si implicarea in discutiile din comunitate a brandurilor este esentiala pentru pastrarea „factorului uman” si a increderii consumatorilor in autenticitatea fiecarui brand.

Un exemplu care ramane mereu in topul referintelor in materie de brand engagement este Coca Cola, cu campaniile sale creative si orientate inspre consumator. Una dintre cele mai vizibile campanii este „Share a Coke”, care se deruleaza deja de 5 ani.

Sursa: Coca Cola

Un alt exemplu de brand-consumer interaction este cazul GoPro. Un gadget mic pentru capturarea momentelor mari. O camera video ultra-portabila, de mici dimensiuni, care a devenit aproape indispensabila in experientele multor aventurieri din intreaga lume.

GoPro si-a creat mare parte din promovarea brandului cu ajutorul clientilor sai, implementand cateva idei foarte simple, dar esentiale:

  • A dezvoltat un produs de calitate, care sa ofere o experienta pozitiva clientilor
  • Si-a cunoscut atat valorile brandului, cat si audienta
  • A creat o relatie autentica intre brand si oamenii din comunitate, indemnandu-i sa isi documenteze si sa impartaseasca povestile si aventurile lor, continutul fiind generat in foarte mare masura de acestia.

La nivel global, GoPro a reusit sa se promoveze in primul rand prin user-experience, respectiv prin continutul creat de aceasta comunitate de aventurieri, calatori, sportivi si oameni pasionati de un stil de viata dinamic.

——-

Descopera mai multe despre cum a reusit GoPro sa isi construiasca o comunitate in jurul sau majoritar prin intermediul clientilor sai!

La finalul acestui articol poti accesa studiul de caz pe care l-am conceput despre GoPro si UGC, cu tips & tricks de la unul dintre cele mai cool branduri ale ultimilor ani.

——-

Mai departe, integrarea UGC-ului in strategia de marketing aduce si alte beneficii, precum:

2. Cresterea vanzarilor

UGC este o cale foarte buna pentru cresterea vanzarilor, prin prisma recomandarilor directe facute de consumatori – review-uri pe site-ul brandului, ratings, discutii pe forumuri de specialitate -, prin continutul inspirational si aspirational al unor oameni de incredere din social media (asa-numitii influenceri). Toate acestea contribuie la procesul decizional de cumparare, fiind surse credibile pentru cei mai multi consumatori, fata de reclamele platite de brand, care sunt mai putin preferate de acestia.

Magazinul online de haine Modcloth, din SUA, a construit, in timp, o comunitate extrem de colorata si pozitiva in jurul brandului, formata din persoane care impartasesc un stil vestimentar chic, putin retro / vintage si jucaus.

Comunitatea Modcloth se intinde pe toate canalele de social media, unde reprezentantii brandului tin o legatura stransa cu membrii, intr-o tonalitate deschisa si proactiva. Aceasta abordare s-a transmis si clientelor Modcloth (da, aproape toti „clientii Modcloth” sunt, de fapt, cliente 🙂 ), care cauta sa inspire alte femei prin tinutele lor creative si sunt incurajate sa o faca direct pe platforma brandului lor favorit, intr-un Style Gallery creat de Modcloth special pentru ele. In plus, o parte dintre aceste fotografii postate de cliente sunt selectate de echipa Modcloth in paginile de produs ale tinutelor afisate, in urma voturilor primite din randul comunitatii. Win-win-win! 🙂

 

Sursa: blog.optimizely.com

 

Fiecare postare in Style Gallery aduce un feedback real referitor la produsele Modcloth, ca o completare la clasicele review-uri din pagina de produs, dar ce se intampla este, de fapt, mai mult. Femeile inspira atat prin tinute, cat si prin promovarea ideii de acceptare a imaginii personale, a corpului, reiterand, prin exemplul propriu, valorile brandului. Ce isi poate dori mai mult un marketer?

Efectul pe care il poate avea comunitatea brandului asupra potentialilor clienti este imens: creeaza autenticitate, inspira, in timp ce genereaza vanzari. Bam! 🙂 Recomandarile venite din partea utilizatorilor / fanilor s-au dovedit a fi mult mai eficiente decat reclamele scumpe create de brand, asadar, cred ca avem o solutie castigatoare, ce zici?

3. Extinderea notorietatii online

E adevarat, poate fi un proces mai indelungat, dar mai relevant din punct de vedere calitativ. Printr-un continut sustinut in timp de catre consumatori, se creeaza si creste comunitatea din jurul brandului, se fidelizeaza clienti si se nasc ambasadori de brand.

Orice iubitor de muzica si de festivaluri din Europa (si nu numai!) a auzit de Sziget Festival din Budapesta. Desigur, nu e chiar cel mai mare festival din Europa, insa e iubit si ales de sute de mii de melomani si party-lovers in fiecare an – si premiat, din cand in cand.

Stim cu totii ca evenimentele sunt CU si DESPRE oameni, cu atat mai mult cand e implicata distractia, muzica si interactiunea. Este cadrul perfect in care se creeaza toate formele de continut, mai ales de cand toata populatia festivaliera detine macar un gadget smart.

Videouri, live-uri pe Facebook si Instagram, poze, #hashtags – oamenii se transforma in „reporteri independenti” in cadrul festivalului, transmitand buna dispozitie, prezentand locurile super-colorate, bucurandu-se de muzica, de activitatile pregatite de organizatori.

Te cam cucereste gandul sa incerci o experienta la Sziget anul acesta, nu?  

Mai mult, organizatorii Sziget Festival au lansat o provocare pentru artisti, care deja se afla la a 5-a editie din istoria festivalului: Art of Freedom.

Artisti de pretutindeni au avut si anul acesta oportunitatea de a se inscrie la acest call-to-action al creativitatii, creand instalatii, sculpturi si alte forme de arta. care sa exprime, printre altele, si spiritul liber al festivalului. Astfel, artistii isi foloseau si propriile platforme (conturile sociale) pentru a-si promova lucrarile si crescand notorietatea festivalului nu doar ca un spatiu unde se asculta muzica si se danseaza, ci ca o platforma de promovare a artistilor.

 

Sursa: szigetfestival.com

4. Imbunatatirea vizibilitatii in rezultatele de cautare (SEO)

Google a inceput sa acorde mai multa atentie continutului creat de utilizatori. De ce? Pentru ca apare tot mai mult astfel de continut personalizat in legatura cu un anumit produs sau serviciu, sub forma de review-uri/critici, unde mai multi utilizatori se aduna pentru a-si exprima parerile, fie ele bune sau rele.

Oamenii au nevoie de astfel de informatii relevante si testate de altii atunci cand sunt in proces de a se decide ce si de unde sa cumpere pentru un anumit produs sau serviciu.

Daca printre review-urile amintite mai sus se vorbeste si despre brandul tau, atunci UGC te ajuta in strategia de SEO pentru a-ti imbunatati vizibilitatea brandului in rezultatele de cautare.

Daca insa esti un brand nou, asigura-te ca apari in rezultatele de cautare pentru acele cautari informationale, precum exemplul de mai sus, prin care ii oferi utilizatorului informatii relevante si de calitate, care sa il ajute in procesul de cumparare. Invita-l sa iti lase comentarii si sa interactioneze cu articolul tau, astfel incat algoritmul de la Google sa te considere relevant si sa te pozitioneze mai sus in rezultatele de cautare.

***

In articolul urmator – partea a doua – te vom invata tips & tricks despre solutii de marketing, de la instrumente de monitorizare, creare si administrare de campanii, dar si idei practice din experienta noastra cu clientii. Stay tuned!

Te invitam sa descoperi lumea fascinanta din jurul brandului GoPro, creata de fanii si utilizatorii sai, intr-un studiu de caz care te va purta prin cateva tips & tricks pe care le-am cules din online.

2 comentarii

  1. foarte frumos scris!
    abia astept partea a II-a!

    1. Multumesc, Laura! Much appreciated! 🙂 Vine in curand si partea a doua!

Scrie un comentariu

Esti gata sa incepem?
Contacteaza-ne pentru o discutie initiala
Contacteaza-ne