EN

Cum preluăm un proiect nou de marketing online în agenție

La o căutare rapidă pe internet găsim nenumărate articole despre cum să îți alegi agenția de marketing online dacă ai un business care are nevoie de promovare online. Sfaturile sunt bune și de luat în calcul, însă majoritatea se referă la metode de evaluare a calității serviciilor agențiilor din exteriorul acestora, din punctul în care nu știi încă nimic despre modul lor de lucru și despre ce te așteaptă dacă vei începe o colaborare.

Știm că îți e greu să faci alegerea, poate ai mai trecut deja prin asta de câteva ori, așa că am decis să tragem puțin draperia și să îți arătam ‘prin ce ar trebui să treci’ în calitate de client, atunci când începi colaborarea cu o agenție de digital marketing.

La început de relație…

Se spune că începuturile sunt cele mai frumoase, dar și cele mai zbuciumate. 🙂 Confirmăm fără ezitare. Cum se traduce asta când vine vorba de pornirea colaborării cu un client nou de marketing online:

  • mult timp petrecut împreună (chiar și prin intermediul mediilor digitale: emails, calls, meetings, you know the drill…)
  • cunoaștere amănunțită a business-ului și a așteptărilor fiecăruia dintre voi (clientul și agenția)
  • multă muncă pentru punerea fundației acestei noi relații – pregătirea strategiei, set-up-ul canalelor de promovare, pregătirea primelor materiale etc.

Dar să pornim de la punctul zero al relației:

Primul contact

via GIPHY

Tu, proprietar sau manager de business, contactezi agenția, prin email sau la telefon, și transmiți intenția ta pentru o colaborare.
Esențial în această etapă este ca persoana de la celălalt capăt al firului, reprezentantul agenției, să identifice condițiile de bază privind potrivirea dintre voi. Ca să îți faci o idee despre ce ar trebui să afle rapid acesta despre tine la prima voastră discuție, iată care este checklist-ul nostru pentru prima discuție cu un potențial client:

  1. Identificăm tipul de business al clientului și dacă acesta se încadrează în nișa pe care agenția este specializată. Spre exemplu, noi, la Netlogiq, ne-am specializat în ultimii ani pe marketing pentru ecommerce, așa că ne axăm în principal pe promovarea companiilor care au un website prin care desfășoară comerț online. E important ca agenția de marketing online care se ocupă de promovarea afacerii tale să aibă experiență pe tipul tău de business.
  2. Aflăm care este istoricul clientului în ceea ce privește marketingul online: dacă s-a mai promovat online până acum sau nu, dacă a mai colaborat în trecut cu alte agenții sau specialiști și care au fost, în mare, experiențele cu aceștia. Honestly speaking, dacă vei afla că potențialul client a schimbat deja câteva agenții sau specialiști într-un timp scurt, e foarte posibil să nu îți dorești o colaborare.
  3. Aflăm care sunt obiectivele macro ale clientului în ceea ce privește promovarea online. Ex: vânzări, creșterea notorietății brandului etc.
  4. Aflăm de la client dacă și-a stabilit (în linii mari) un buget pentru marketing online, pe termen scurt (lunar), mediu (pentru anul în curs) și lung (pentru o perioadă de câțiva ani înainte, acolo unde este cazul).

Toate aceste informații îi vor ajuta pe ‘cei doi’ să își dea seama dacă există o potrivire și discuțiile pot merge mai departe.

via GIPHY

Timpul e prețios de fiecare parte, așa că ar fi bine ca aceste must have-uri să fie clarificate încă de la prima discuție.

A doua întâlnire 🙂 a.k.a ofertarea și primii pași de demarare a proiectului

No bun, am trecut împreună de prima întâlnire, ai discutat deja cu persoana care se ocupă de discuțiile inițiale cu clienții, în cazul nostru Adi :), iar acum urmează să îți pregătim o ofertă personalizată pentru nevoile business-ului tău.
Înainte de a ne apuca de treabă, îți vom trimite un brief pe care va trebui să îl completezi, ca să îți cunoaștem un pic mai bine business-ul.
Știm că vrei marketing online, însă pentru a-ți putea propune canalele potrivite, vrem să știm de la tine cel puțin următoarele:

  • care e publicul tău țintă (date demografice, insight-uri despre clienții tăi, interese etc.).
  • care sunt principalele obiective pe care vrei să le atingi (creștere vânzări, creștere notorietate etc.).
  • ce produse / servicii vrei să promovăm. Ne interesează atât produsele care se vând cel mai bine (produsele tale vedetă), cât și produse pentru care vrei să crești rezultatele sau pe care urmează să le lansezi (dacă e cazul).
  • ce puncte forte are business-ul tău, dar și ce puncte slabe. O analiză SWOT e ideală.
  • ce activități de marketing online ai mai făcut în trecut. Trebuie să știm din ce punct pornim cu promovarea.
  • care este statusul actual al rezultatelor tale online. Pentru asta, ne va ajuta mult dacă ne vei da acces la contul de Google Analytics al website-ului tău. Astfel, ne vom putea face o idee despre volumul de trafic existent pe site-ul tău și despre alți metrici utili pentru conturarea viitoarei strategii.

După ce ai completat brief-ul și ni l-ai trimis, începe partea în care noi (adică toată echipa ce va lucra pe proiect) citim și analizăm tot ce ai scris, ca apoi să gândim o strategie și o ofertă personalizată pentru tine:

  • Ne vom gândi ce canale trebuie să folosim pentru a-ți promova business-ul, pe care nu le vom alege la întâmplare, ci le vom selecta pe cele care au cel mai mare potențial de a-ți aduce rezultate și pe care le folosește activ audiența ta.
  • Ne vom gândi cu ce frecvență trebuie să facem anumite activități (postări, newslettere, articole de blog etc), în așa fel încât să atingem acel echilibru între “prea mult” și “prea puțin”, iar audiența ta să aibă o interacțiune echilibrată și eficientă cu brandul tău.
  • Vom calcula costurile serviciilor. Aceste costuri depind în cea mai mare măsură de cantitatea de muncă necesară pentru desfășurarea activităților.
  • Îți vom transmite recomandarea noastră pentru bugetele de terți (reclame pe Facebook sau Google, advertoriale, costuri administrare platforme etc.), pentru a avea o idee despre cât ar trebui să investești în total în marketing (astfel, vei ști exact care este bugetul lunar pe care ar trebui să îl aloci promovării online). Recomandările privind bugetele de terți le vom pregăti în baza estimărilor oferite chiar de platformele de promovare (Google Ads, Facebook etc.) ce oferă date estimative privind rezultatele obținute în funcție de bugetele alocate promovării către audiențele țintite.

După ce ți-am trimis oferta, rămâne ca tu să o analizezi. Dacă știi deja că vrei să lucrezi cu noi dar ai neclarități, nu îți face griji, te ajutăm oferindu-ți mai multe detalii.
Acesta este momentul în care ar trebui să ne vedem face-to-face. 🙂 La întâlnire putem să îți prezentăm mai pe larg activitățile care urmează să fie făcute, să îți spunem la ce ne-am gândit și cum vedem noi strategia de promovare pentru business-ul tău pentru perioada imediat următoare, dar și pe termen lung.
Apoi, mingea e la tine. E timpul să iei o decizie 😀

via GIPHY

Dacă am bătut palma, următorul pas e partea administrativă, pe care vom încerca să o parcurgem cât mai rapid pentru că avem multă treabă înainte. Pe scurt, urmează să îți pregătim contractul. Îl vei primi pe email (ca să îl poți verifica și modifica) și apoi prin curier, iar după ce e gata semnat, ne putem apuca de treabă. De aici începe partea efectivă de colaborare. Practic, din punctul ăsta ne-am făcut publică relația. 🙂

Începem să stabilim regulile relației a.k.a. setup-ul platformelor de promovare

Acum că suntem ‘oficial împreună’, începem să ne stabilim un mod de a funcționa, de a comunica și de a lucra împreună pentru același obiectiv. Încă de la început ți se va aloca un account manager care se va ocupa de tine și de echipa ta internă de marketing (dacă aceasta există), el reprezentând principala legătură dintre tine și agenție.

Acest account manager va fi partenerul și interlocutorul tău:

  • va transmite cerințele tale mai departe echipei care se ocupă de promovare.
  • va urmări constant evoluția rezultatelor obținute și îți va transmite informații cu privire la ele: vei primi un raport lunar + alte informări suplimentare cand e cazul.
  • va analiza ce fac competitorii tăi.
  • va identifica oportunități pentru creșterea business-ul tău.
  • îți va da recomandări bazându-se pe datele monitorizate.
  • va urmări ritmul de atingere a obiectivelor setate și te va ține la curent.

De asemenea, el va fi omul care va coordona în agenție tot ce ține de promovarea business-ului tău, și se va asigura că:

  • echipa de specialiști ți-a înțeles business-ul și își face treaba la timp.
  • strategia implementată este adaptată constant în funcție de rezultatele obținute.
  • regulile incluse în manualul de brand al afacerii tale sunt respectate în promovare.
  • echipa de specialiști primește în cel mai scurt timp orice informație venită din partea ta.
  • au loc ședințe de brainstorming sau evaluare a proiectului cu toată echipa, atunci când este nevoie, pentru a găsi împreună cele mai bune idei și soluții pentru promovarea business-ului tău.

Desigur, în anumite situații vei discuta direct cu specialiștii de fiecare canal de promovare, dar noi ne vom asigura că account-ul tău e la curent cu tot ce e nou pe proiect, pentru a avea o imagine completă asupra acestuia.

Bun, acum că ai un reprezentant în agenție, putem începe treaba. Și pentru că orice relație sănătoasă se bazează pe o fundație temeinic așezată, de asta ne vom ocupa în prima lună. Noi îi mai zicem și etapa de setup, care cuprinde următoarele componente:

  1. Vom pregăti un calendar cu toate acțiunile pe care le vom face în etapa de setup, pe care ți-l vom trimite, ca să știi tot ce urmează să se întâmple în prima lună de colaborare.
  2. Apoi îți vom cere să ne dai acces la toate platformele online pe care le utilizezi – website, Google Analytics (dacă nu ni l-ai dat deja), conturi de social media și advertising, dacă acestea există.
  3. Îți vom face cunoștință cu echipa proiectului: îți vom trimite un email cu datele de contact ale echipei de specialiști care se va ocupa de promovarea afacerii tale.
  4. Vom crea noi conturi de la zero pentru toate platformele de marketing pe care nu le utilizezi încă dar de care avem nevoie în continuare pentru promovare (ex. Google Analytics, Google Tag Manager, Google Search Console, Google My Business, Facebook Page, Business Manager, Google Ads, Instagram, Youtube, Linkedin, etc.)
  5. Ne vom ocupa de conectarea tuturor platformelor de marketing folosite și vom verifica / testa buna funcționare a conexiunilor dintre ele. Spre exemplu, ne vom asigura că Google Analytics este corect instalat pe site-ul tău pentru a capta rezultatele promovării online, la fel și Google Search Console, vom conecta formularele de contact și de abonare din site cu listele de abonați la newsletter din Mailchimp (sau o altă platformă de email marketing), vom instala codul pentru Facebook pixel în codul site-ului asftel încât să putem targeta prin ad-uri utilizatorii care au vizitat site-ul, și alte astfel de setări.
  6. Vom confirma cu tine încă o dată bugetele de terți stabilite pentru promovare înainte de a începe să le folosim.
  7. Specialiștii de marketing din echipa de promovare vor face research despre proiect, se vor pune în pielea publicului tău țintă, vor încearca să înțeleagă cât mai bine ce trebuie făcut, cum trebuie făcut și care este cea mai bună metodă de a atinge obiectivele pe canalul de care se ocupă fiecare.
  8. Ne vom ocupa de setup-ul separat al fiecărui canal de promovare pe care îl vom folosi: vom crea audiențe, targetări, liste de cuvinte cheie, vom seta bugetele și obiectivele campaniilor etc. Practic, vom crea cadrul necesar pentru construirea campaniilor propriu-zise.
  9. Vom face un audit al activității anterioare de promovare online pe fiecare canal de promovare în parte, dacă s-a mai făcut promovare în trecut. Această acțiune nu se aplică business-urilor ce abia au intrat pe piață sau care nu au mai făcut deloc promovare online în trecut.
  10. Vom stabili o strategie pentru fiecare canal în parte. De exemplu, dacă am decis că facem promovare și pe Facebook, și pe Instagram pentru business-ul tău, vom pregăti o strategie individuală pentru fiecare canal. Vorbim despre platforme diferite pe care oamenii se comportă diferit. Astfel, ținem cont de particularitățile fiecărei platforme, pentru a putea crea un conținut potrivit și relevant pentru publicul țintă.
  11. Vom pregăti planurile de conținut pentru prima lună de promovare. Aceste planuri de conținut cuprind temele folosite în articole, campanii și postări, în conformitate cu strategia stabilită.
  12. Vom pregăti materialele pentru prima lună de promovare: brief-uri pentru articole, mesaje, texte și bannere pentru campanii și postări etc.

După cum ți-ai dat deja seama din rândurile de mai sus, prima lună de ‘relație’ este fully booked. De aceea, promovarea propriu-zisă începe din a doua lună de colaborare, când totul este pregătit. Nu recomandăm pornirea acțiunilor de promovare înainte ca toate cele de mai sus să fie puse la punct. O promovare curată, profesionistă și corectă este foarte importantă pentru imaginea business-ului tău și pentru câștigarea încrederii publicului.

Din acest motiv, chiar dacă îți faci singur promovare, îți recomandăm să te ocupi cu seriozitate de această etapă de set-up și să începi promovarea doar după ce te-ai pregătit temeinic. Repararea unor greșeli de bază în promovare și comunicare te poate costa mai mult decât amânarea cu câteva săptămâni a pornirii promovării.

Începe promovarea propriu-zisă

Începând cu luna 2 de colaborare, după încheierea set-up-ului, începem promovarea propriu-zisă pe toate canalele alese, care încep să strângă date și să aducă rezultate. În această primă lună de promovare, monitorizarea rezultatelor are loc constant, specialiștii urmăresc zilnic evoluția acestora pentru a se asigura că lucrurile merg în direcția dorită. Dacă ceva nu merge bine, în mod evident se vor face modificări cât mai rapid. Dacă nu apar reacții nedorite, atunci este indicat să nu se facă modificări cel puțin timp de 2 săptămâni astfel ca platformele să adune date pe care să le putem analiza, iar apoi să facem optimizări.
De asemenea, pornind de la încheierea primei luni de promovare, vei primi în fiecare lună câte un raport al rezultatelor obținute din acțiunile de marketing online desfășurate în luna anterioară, care conține și detalii despre campanii, precum și recomandările noastre pentru lunile următoare.

Relația intră pe făgașul normal 🙂

Din luna a 3-a de colaborare, deja știm cu toții care este cursul lucrurilor, ce avem de facut și ce va primi fiecare pe parcursul fiecărei luni.

via GIPHY

Dacă te întrebi ce mai facem nou din acest punct încolo (ca să întreținem flacăra 🙂 și rezultatele), îți răspundem pe scurt mai jos:

  • Vom căuta constant subiecte noi de promovat care fac parte din interesul audienței tale, pentru a pregăti conținut și campanii care să o țină conectată la business-ul tău.
  • Vom verifica zilnic conturile de pe care se face promovare pentru a ne asigura ca lucrurile funcționează corect
  • Vom optimiza constant campaniile de promovare în baza rezultatelor obținute și a modificărilor aduse de fiecare platformă de promovare. După cum știi probabil, aceste platforme sunt în continuă schimbare, iar noi ca marketeri trebuie să ne ținem la curent cu toate aceste modificări și să ne asigurăm că adaptăm campaniile oricând este nevoie
  • Vom pregăti rapoartele de rezultate pe care ți le vom trimite lunar.
  • Vom analiza rezultatele lunare și îți vom transmite recomandări de îmbunătățire a acestora sau idei de campanii și acțiuni noi.
  • Vom fi cu ochii pe concurenții tăi, vom urmări ce fac și îți vom face sugestii de promovare, astfel încât business-ul tău să nu rămână în urmă.
  • Vom lucra împreună cu tine la orice alte campanii suplimentare pe care le vei solicita tu sau pe care vei dori să le derulăm în urma recomandărilor noastre. Acestea nu sunt încadrate în abonamentul lunar, vor fi tratate separat, dar suntem pregătiți să te ajutăm cu idei crețe și implementări.

De asemenea, pentru că orice relație sănătoasă are nevoie de atenție și reevaluare, la finalul fiecărui an, vom analiza întreaga evoluție a rezultatelor din anul respectiv și vom adapta strategia și bugetele pentru anul următor. Practic, ne vom uita înapoi și ne vom gândi cum putem face lucrurile și mai bine în continuare.
Cam așa vedem și tratăm noi relația cu fiecare client și proiect nou: avem grijă de ea și îi respectăm cu răbdare fiecare etapă.
Dacă așa vezi și tu lucrurile, suntem deschiși să cunoaștem oameni și proiecte noi și te invităm să ne dai un semn. 🙂

Oana Kovacs

Marketing Manager la Netlogiq
Online marketing is all about the numbers, but people make those happen. Sa le aduc pe cele doua impreuna, in that much desired harmony :D, cam asta e jobul meu de zi cu zi. Wish me luck! 🙂
Oana Kovacs

Ultimele postari ale lui Oana Kovacs (vezi toate)

Scrie un comentariu

Esti gata sa incepem?
Contacteaza-ne pentru o discutie initiala
Contacteaza-ne