Vrei sa afli cati utilizatori parcurg (dau scroll la) 25% sau 100% din oricare pagina de pe site-ul tau? Pentru asta ai nevoie de Scroll Depth Tracking in site-ul tau, iar Google Tag Manager te ajuta sa implementezi usor aceasta functionalitate.
Cu Scroll Tracking, afli informatii despre comportamentul utilizatorilor in site-ul tau si ce procent din articolele sau paginile tale au fost vizualizate. Pe masura ce vizitatorii dau scroll pe o pagina din site-ul tau, Scroll Tracking inregistreaza procentajul total din pagina vizualizat, care poate fi 00%, 25%, 50%, 75% sau 100%. Cum poti vedea aceste date si cum poti profita de aceasta functionalitate? Iti voi arata in acest articol!
Cum pot folosi Scroll Tracking?
Cel mai mare beneficiu este ca poti seta in GTM ca anumite tag-uri (codul de Facebook, un pop-up de abonare etc.) sa se declanseze atunci cand userul a ajuns la un anumit procent din pagina. De aici rezulta:
-
Poti colecta o audienta de remarketing mai relevanta – poti de exemplu ‘strange’ doar userii care au vazut minim 50% din pagina
-
Poti arata un pop-up dupa ce userul a aratat interes fata de un articol sau un produs, vizualizand de exemplu 75% din continut
-
Afli cand isi pierde un user interesul – daca cei mai multi abandoneaza un articol la 25% din pagina, este posibil sa nu fi reusit sa le captezi atentia inca de la inceput
-
Poti optimiza elemente dintr-un landing page, poti face a/b testing etc.
De ce am nevoie pentru Scroll Tracking?
-
Un site, un cont de Google Analytics (GA) si unul de Google Tag Manager(GTM) si, desigur, cunostinte medii despre acestea
-
Site-ul trebuie sa aiba instalate jQuery si codurile de urmarire GTM si GA
-
Aceasta metoda foloseste un script, care este creat de Rob Flaherty si pe care il gasesti gratuit aici: https://github.com/robflaherty/jquery-scrolldepth/blob/master/jquery.scrolldepth.js
Cum implementez Scroll Tracking?
Pasul 1: Te loghezi in contul de Google Tag Manager, destinat site-ului in care doresti sa implementezi functionalitatea.
Pasul 2: Creezi un tag Custom HTML (eu l-am denumit Scroll Tracking), in care introduci scriptul mentionat mai sus, intre tag-urile <script> </script>.
O mica schimbare trebuie sa ii faci codului: sa adaugi inainte de </script> urmatoarele linii (ca in urmatorul screenshot):
jQuery(function() {
jQuery.scrollDepth();
});
Pasul 3: Setezi paginile in care se va activa tag-ul. Poate fi sectiunea din blog din site-ul tau, o categorie de produse sau orice alte pagini de interes.
Pentru a seta pe care pagini doresti sa se inregistreze datele, selectezi Some Page si creezi un nou Trigger, in care definesti url-ul. De exemplu, daca vrei sa urmaresti doar blogul si cuvantul blog se afla in link-ul fiecarei pagini, setezi ‘Page url contains blog’.
Pasul 4: Salvam tag-ul si il testam cu Preview and Debug.
Deschide site-ul tau intr-un nou tab si da-i refresh, iar in partea de jos vei avea un preview de la GTM. Tag-ul se va activa doar pe url-urile setate. In cazul nostru tag-ul se activeaza cand accesez oricare pagina din blog.
Ne uitam la Tags si dand scroll pe pagina observam ca apare o serie de eventuri numite Scroll Distance. Ne uitam in Data Layer sa vedem ce date sunt acolo si putem observa informatii despre Scroll Tracking, atat in pixeli, cat si in procente.
Alte eventuri care apar sunt cele de Scroll Timing, care ne arata in cate milisecunde a ajung vizitatorul la acel procent din pagina.
Pasul 5: Cream variabile care ne vor permite sa extragem aceste date din Data Layer. Vom seta 3 variabile: eventCategory, eventAction si eventLabel, fiind datele care ne intereseaza.
Mergem in GTM la Variable – Create new – denumim variabila, selectam tipul Data Layer Variable si o configuram cu numele exact ca in Data Layer (de exemplu, eventCategory).
Testam cu Preview sa vedem daca variabilele inregistreaza date (pentru asta, dam refresh la pagina).
Pasul 6: Dam Publish. Scroll Depth Tracking este activ.
Cum vad datele?
Pentru a vedea datele in Google Analytics, vom crea inca un tag in GTM, de tipul Google Analytics, pe care il vom seta sa se activeze la Custom event – ScrollDistance. Asta inseamna ca in GA vom putea urmari la Events (Behaviour – Events) date despre procentul de continut vizualizat pe diverse pagini (impartite pe procente: 25%, 50%, 75%, 100%).
Dam Publish si mergem in GA, in Real Time, pentru a vedea daca eventul nostru inregistreaza date. In cazul nostru, functioneaza! 🙂
Trebuie sa recunosc ca m-am pierdut putin atunci cand am implementat prima data Scroll Tracking. Poate si tu vei pati la fel, dar te asigur ca datele pe care le vei obtine merita tot efortul. Spor si cat mai multe eventuri de 100%! 🙂
- Certificate de rezidenta fiscala 2017: Facebook, Google, LinkedIn, Twitter si Dreamstime. Si Compari.ro 🙂 Si Microsoft. - 28 februarie 2017
- Checklist pentru prima ta campanie pe Facebook Ads - 14 decembrie 2016
- Cum urmaresti performanta campaniilor Facebook Ads - 20 septembrie 2016