În 2020 sunt aproximativ 4.5 miliarde de oameni conectați la internet, din care 3.5 miliarde de oameni folosesc activ rețelele de socializare. În medie, un utilizator petrece aproximativ 6 ore și 43 de minute pe internet într-o singură zi și 2 h și 24 de minute pe rețelele de socializare distribuind conținut, comentând și reacționând la postări, conform studiului “Digital 2020: Global Digital Overview” realizat de Data Reportal.
Content este cu nemiluita, dar doar unele tipuri de conținut sunt băgate în seamă de utilizatori și distribuite mai departe pe propriile conturi de socializare. Ce îi face pe oameni să shareuiască și ce fel de content are șanse să devină viral, acestea sunt două dintre subiectele pe care le abordăm în acest articol.
Cum arată o zi de content în social media?
Cantitatea de conținut generată de utilizatori într-o singură zi este uriașă și, înțelegând motivele pentru care un utilizator creează sau distribuie conținut, va ajuta orice om de marketing să realizeze conținut care să aibă potențialul de a fi shareuit.
Ce fel de conținut este shareuit pe social media?
Facebook a publicat un studiu în care a analizat 777 milioane de postări și 20.000 dintre cele mai influente pagini de Facebook Business și a ajuns la câteva concluzii privitoare la tipul de conținut preferat de utilizatori. În cele mai populare 500 de postări de Facebook din anul 2018 am regăsit ca formă de conținut aleasă:
- video în 81.8% din cazuri
- imagini în 18% din postări
- link spre website în 0.2% din cazuri
Utilizatorii preferă să distribuie imagini/videouri și stories despre prieteni sau familie în mare parte dintre cazuri, dar și să shareuiască și videouri sau gif-uri amuzante, cupoane sau discounturi, articole de știri, videouri educaționale, postări informative de blog, infografice informative, videoclipuri muzicale, știri sportive.
De ce share-uiesc oamenii?
73% dintre utilizatori susțin că reușesc să aprofundeze mai bine o anumită informație dacă o distribuie mai departe pe rețelele de socializare și 85% dintre oameni au o putere mai mare de înțelegere a unei informații dacă citesc opiniile distribuite de alte persoane, conform unui studiu foundationinc.co.
Cei de la The New York Times au realizat o segmentare a tipurilor de motivație din spatele deciziei de a distribui o bucată de conținut și au rezultat 5 grupe majore de motive pentru care utilizatorii apasă butonul de Share.
1. Să aducă conținut de valoare și conținut antrenant celor din jur
Oamenii își doresc în marea parte a timpului să facă viața mai frumoasă celor care îi înconjoară și din acest motiv se simt motivați să distribuie conținut pentru a-i amuza pe cei din jur sau pentru a le aduce un plus de valoare.
49% dintre utilizatori au declarat că distribuirea îi ajută să-și informeze semenii și să le schimbe percepția despre produsele și cauzele în care ei cred, dar și să-i motiveze să ia acțiune pentru a schimba anumite aspecte ale vieții.
94% dintre respondenți se gândesc foarte bine dacă informația shareuită va fi folositoare sau nu pentru primitor/cititor înainte să apese butonul de Share.
2. Să se definească în fața celorlalți
68% dintre oameni au declarat că distribuie conținut ca să le ofere celorlalți o imagine mai bună asupra a ce îi definește sau să arate lucrurile care sunt cu adevărat importante pentru ei.
3. Să înceapă relații cu oameni noi și să dezvolte relațiile existente
Unul dintre motivele cele mai importante pentru care utilizatorii distribuie conținut este legat de relațiile interumane. 78% dintre aceștia au spus că distribuie informații în mediul online dacă îi ajută să rămână conectați cu oamenii cu care nu au mai păstrat legătura în ultimul timp.
73% distribuie conținut ca să îi ajute să se conecteze cu utilizatori care au aceleași interese ca ei.
4. Ca să se simtă împliniți
Distribuirea de știri și informații îi ajută pe mulți dintre utilizatori să se simtă mai implicați în societatea din care fac parte și îi face să se simtă valoroși în cadrul acelei societăți. 69% dintre oameni se simt valoroși și împliniți atunci când distribuie știri despre societatea/comunitatea din care fac parte.
5. Să ducă mai departe mesajul unei cauze sau al unui brand
Mulți dintre utilizatorii de internet distribuie informații despre cauzele în care cred, despre brandurile preferate sau despre problemele care îi deranjează. 84% dintre oameni au spus că distribuie ca să susțină anumite branduri sau cauze în care ei cred.
Care sunt tipurile de persoane și ce îi motivează să shareuiască content?
În studiul realizat de New York Times și Foundation Marketing sunt prezentate 6 arhetipuri ale distribuitorului de conținut, fiecare dintre aceste persona având anumite particularități.
- Altruistul – Aceștia sunt informați și îngrijorați în privința evenimentelor ce îi înconjoară și adesea sunt considerați de către cei din jur ca fiind de ajutor, de încredere, altruiști și conectați la situația actuală. Arhetipul acesta preferă să distribuie conținut prin forwardarea de emailuri.
- Omul de carieră – Utilizatori inteligenți care au o înclinație către networking. Aceștia preferă să-și distribuie părerile și opiniile împreună cu o bucată de conținut și cel mai adesea preferă să își petreacă timpul pe LinkedIn pentru că se pot conecta mai rapid cu oameni care au aceleași interese profesionale ca și ei.
- Hipsterul – Este creativ, tânăr, popular, are o personalitate puternică și folosește platformele de socializare Instagram și Snapchat ca să transmită mai departe un mesaj. Milenialii și Generația Z compun mare parte din grupul reprezentat de acest tip de persona. Share-ul este parte din personalitatea lui.
- Boomerangul – Caută adesea validare și reacționează pe tema celor mai importante subiecte de discuții ca să fie remarcat, dar și să rămână conectat cu oamenii din jurul lui. Alege teme controversate ca să fie provocator. Își atinge obiectivul doar atunci când este băgat în seamă.
- Conectorul – Utilizatori creativi și relaxați și au tendința să inițieze planuri cu cei din jur. Aceștia își anunță prietenii și oamenii care-i înconjoară atunci când apare un discount sau vreo ofertă de nerefuzat pe internet. Preferă Facebook-ul și emailul ca modalități de comunicare.
- Selectorul – Își alege foarte bine lucrurile pe care le distribuie și o face doar cu acei oameni de care este sigur că sunt interesați. Relevanța este prioritară pentru el. Acest tip de utilizator este altruist, grijuliu și utilizează emailul pentru a răspândi mesajele sale. Nu are niciun interes ca mesajul lui să ajungă la mase.
Ce emoții îi fac pe oameni să shareuiască?
Orice om de marketing ar trebui să urmărească răspunsurile emoționale ale cititorilor pentru a putea crea conținut shareuibil. Un studiu, realizat în 2017 de Buzzsumo și OkDork pe cele mai shareuite 10.000 de articole, a mapat fiecare distribuire unei emoții pentru a stabili care dintre stările noastre emoționale ne îndeamnă cel mai des să apăsăm butonul de Share.
Cele mai populare 3 emoții din cauza cărora apăsăm ca nebunii pe Share sunt:
- Admirație sau Minunare (25%)
- Râs (17%)
- Amuzament (15%)
Ați putea spune că râsul și amuzamentul sunt același lucru, dar ele sunt definite diferit, râsul este atunci când râzi cu lacrimi și te doare burta de la atâta râs și amuzamentul se referă mai mult la partea de entertainment și răpește maxim un zâmbet sau un LOL din partea cititorilor.
În infograficul de mai jos puteți vedea restul emoțiilor care reușesc să mobilizeze.
Un alt studiu realizat de Hootsuite și de We are Social a analizat cele mai folosite emoji-uri de pe Twitter. Cele mai folosite emoji-uri și numărul de folosiri se pot vedea în infograficul de mai jos.
Fiecare utilizator joacă rolul unui curator de conținut și în spatele deciziei unui simplu share stă un întreg proces psihocognitiv. Cel mai adesea oamenii distribuie conținut pentru a se simți relevanți și pentru a se defini în fața celorlalți membri ai comunității din care fac parte. Entertain the crowd, trezește-le emoțiile prin conținutul creat de tine și share-ul lor nu va întârzia să apară.
V-am arătat cum arată o zi de content în social media, ce fel de conținut preferă utilizatorii să shareuiască, care sunt motivele din spatele acțiunii, dar și cum sunt segmentati utilizatorii în arhetipuri ale online-ului. Urmărește-ne în continuare pentru că în perioada următoare vom publica partea a doua a articolului, de unde îți vei putea downloada și un template care să te ajute să-ți pregătești postările și campaniile să fie shareuibile.
Tu ce fel de sharer ești? Abonează-te la newsletter și vei primi lunar informații care te vor ajută să-ți duci magazinul online la următorul nivel!
Vrei să obții mai mult de la magazinul tău online?
- Trenduri de Digital Marketing în 2021 - 21 ianuarie 2021
- 7 motive pentru care trebuie să implementezi PWA - 22 octombrie 2020
- Ce este PWA (Progressive Web Application) și de ce ai nevoie de el? - 30 septembrie 2020