EN

BLOG

Ghid Content Writing: Cum sa scrii un articol de blog util si relevant

Ghid Content Writing: Cum sa scrii un articol de blog util si relevant

Pentru a scrie un articol bun, care sa fie citit, distribuit si apreciat de cititori, trebuie sa respecti niste reguli. Nu te speria, nu sunt multe si nici nu sunt greu de aplicat, insa fac cu adevarat diferenta intre un articol mediocru si unul valoros.

Iar daca inveti sa scrii un articol bun, sa stii ca aceleasi reguli se aplica si in cazul altor materiale de continut (ebook-uri, whitepapers, etc), deci vei porni cu un avantaj competitiv 😀

Hai sa le luam pe rand.

via GIPHY

Inainte de a scrie articolul

Inainte de a scrie articolul, trebuie sa treci printr-o serie de pasi. Desigur, poti si sa scrii ce-ti trece tie prin cap, fara un scop anume, dar daca folosesti blogul ca o unealta de marketing, cu siguranta iti doresti sa obtii ceva prin articolul respectiv.

1. Care este obiectivul tau?

Inainte de a te apuca de scris, va trebui sa stabilesti care este scopul articolului tau. 

In primul rand, gandeste-te ce obiectiv de marketing urmaresti prin acest material de content.

Vrei mai mult trafic pe site? Vrei sa generezi lead-uri pentru business-ul tau (sa aduni adrese de email / subscriberi)? Sa vinzi un produs sau un serviciu? Sa iti cresti comunitatea de pe Facebook? Ai nevoie de un articol prin care sa starnesti interactiuni si discutii in zona de comentarii?

Oricare ar fi obiectivul tau, e necesar sa il identifici inainte de a scrie articolul, si sa te ghidezi dupa el.

2. Care e audienta ta?

Mai departe, cui i se adreseaza articolul tau? Cine vrei sa il citeasca? Trebuie sa tii cont de buyer persona, si sa scrii articolul in concordanta cu nivelul de intelegere al publicului tau tinta. Incearca sa adresezi problemele audientei tale, sa raspunzi unor nelamuriri, sa ii ajuti cu o informatie valoroasa sau sa ii inspiri prin articolul tau, daca vrei ca acestia sa rezoneze cu ce scrii tu.

In plus, mai ai de facut o alegere: cat de complex va fi articolul tau? Daca vrei sa scrii despre un subiect general (ex. ”Ce este email marketing-ul”), cel mai probabil vei avea un articol lung si complex. In schimb, daca vrei sa mergi pe un subiect mai nisat (ex. ”Cum sa creezi un template de email in MailChimp”), acesta va fi mai specific, si implicit mai scurt. Depinde de tine ce abordare vei avea, important este sa iei decizia aceasta inainte de a te apuca de scris. Asta te va face sa iti dai seama cat de mult trebuie sa intri in detalii si te va ajuta sa iti structurezi articolul.

Si, apropo de structura, e extrem de util sa-ti faci o mica schita a articolului, cu principalele sectiuni ce vor fi incluse in articol / principalele teme pe care vrei sa le abordezi. 

In timp ce scrii articolul

Am putea povesti pana maine despre modul in care trebuie scris un articol ca sa fie cat mai interesant, dar eu am ales doar cele mai importante principii dupa care trebuie sa te ghidezi. Daca le respecti pe acestea, e suficient.

In primul rand, hai sa discutam putin despre structura articolului si continutul propriu zis.

1. Cum sa scrii un titlu catchy?

Inainte de orice, trebuie sa scrii un titlu catchy. And that’s not up for debate 😀 Gandeste-te la faptul ca aproximativ 80% dintre oameni vor citi doar titlul articolului tau si nu vor ajunge mai departe.

via GIPHY

Asa ca ar trebui sa petreci suficient timp pentru a scrie un titlu bun, care iti va creste sansele ca articolul sa fie citit. 

Si ma vei intreba acum “ce inseamna un titlu bun”? Ei bine, sunt cateva lucruri de care trebuie sa tii cont atunci cand scrii un titlu de articol. Acesta trebuie:

  • sa atraga atentia (sa contina cuvinte relevante pentru cititor, sa includa beneficii si informatii specifice)
  • sa selecteze audienta dorita (sa se adreseze direct publicului tinta dorit)
  • sa livreze mesajul complet (pentru a putea fi receptionat si de catre cei care nu se vor obosi sa citeasca tot articolul)
  • sa atraga cititorul (sa starneasca curiozitate, sa fie misterios, amuzant etc)

2. Ce sectiuni trebuie sa contina articolul?

Dupa ce ai scris un titlu bun, va trebui sa scrii si o introducere cat mai interesanta. Aceasta trebuie sa fie concisa, nu foarte lunga, si sa starneasca curiozitatea cititorului. Ar fi ideal sa includa o intrebare, o afirmatie mai controversata sau ceva care sa convinga omul sa ramana pe pagina si sa citeasca mai departe.

Pe parcursul articolului, incearca sa oferi exemple unde este posibil, pentru a pune totul intr-un context (ex. daca vorbesti despre o tehnica de marketing, poti vorbi despre un brand care foloseste tehnica respectiva si cum o pune in practica). De asemenea, poti include povesti, anecdote sau intamplari reale, pentru a starni emotie, a relationa mai usor cu cititorul si a crea o conexiune cu el.

via GIPHY

Daca vorbesti despre procesul de creare al unei campanii de Google Ads, de exemplu, nu te limita doar la detaliile tehnice. Incearca sa dai mai departe sfaturi pertinente, insight-uri pe care le-ai obtinut din experienta ta cu acea platforma, sau alte informatii care aduc un plus de valoare materialului de continut. Pe scurt, e ok si sa “dai din casa” uneori.

Nu stiu daca mai e nevoie sa mentionez asta, insa am sa o fac: include doar continut original. Stiu, e greu in 2019 sa vii cu ceva complet nou, despre care sa nu fi scris si altii inaintea ta. Dar aici intra in scena personalitatea si experienta autorului.

Chiar daca vrei sa scrii un articol despre curatarea semineului, si mai sunt deja zeci de articole pe acelasi subiect pe internet, nu inseamna ca articolul tau nu merita scris sau publicat. Secretul este sa nu reciclezi sau sa traduci ce exista deja online, ci sa oferi punctul tau unic de vedere, sa incluzi insight-uri pe care doar tu le ai, chiar daca povestesti despre aceleasi lucruri ca si altii. Experienta ta cu siguranta difera de cea a celorlalti autori, e posibil sa stii mai multe despre subiect decat altii, asa ca poti crea un continut valoros si util pentru publicul tau tinta.

Daca totusi ai nevoie sa preiei informatii din alta parte, asigura-te ca dai sursa, si incearca sa selectezi doar acele surse ce pot fi considerate de incredere. De exemplu, daca citezi de pe Wikipedia, s-ar putea sa nu fii luat in serios (I’m sorry, but it’s true). Este mult mai OK sa faci trimitere spre alte site-uri cu renume, experte in domeniul respectiv.

La finalul articolului, nu uita sa incluzi o fraza care sa incheie frumos totul. Poate fi un scurt rezumat al textului din articol, un sfat, o concluzie, astfel incat cititorii sa poata ramane cu ceva in urma lecturarii articolului tau. De-a lungul timpului m-am lovit de numeroase articole foarte bine scrise si utile, care se terminau insa extrem de brusc, fara o incheiere potrivita. Si chiar e deranjant pentru cititori, deci iti recomand sa tii cont de sfatul acesta 🙂

In plus, in functie de obiectivul tau, adauga si un call-to-action la final. Fa-i pe cititori sa iti raspunda la o intrebare, sa se aboneze la newsletter, sa descarce un ebook, sa te contacteze, etc. 

Bun, acum ca ne-am lamurit ce sectiuni trebuie sa contina un articol de blog reusit, am sa inchei prin a-ti reaminti cele mai importante atribute pe care trebuie sa le aiba continutul tau:

  • Trebuie sa fie relevant pentru publicul tinta pe care il targetezi – sa le raspunda la intrebari, sa ii ajute, sa ii inspire etc
  • Trebuie sa fie interesant – sa aduca ceva nou, sa nu fie doar informatie reciclata din alte parti
  • Trebuie sa fie credibil – sa se bazeze pe surse de incredere
  • Trebuie sa livreze ce promiti in titlu – iti recomandam sa nu faci clickbait daca doresti sa iti pastrezi o reputatie buna in industria in care activezi
  • Trebuie sa fie usor de citit (iar despre asta vom povesti in urmatoarea sectiune a acestui articol).

3. Cum faci ca articolul sa fie cat mai usor de citit?

Daca vrei ca mesajul tau sa ajunga la cititori, si daca tot ai petrecut atat de mult timp pentru a scrie articolul de blog, ar fi indicat sa te asiguri ca e usor de citit si de scanat. Nu de alta, dar ar fi pacat sa muncesti pentru un continut bun, iar formatarea sa fie o piedica pentru cititori.

A. Formatarea textului

Aici se intampla magia: procesul prin care poti transforma un bloc de text greoi si lung intr-un articol aerisit, lizibil si usor de scanat. Sunt cateva reguli de care trebuie sa tii cont daca vrei ca acel continut de calitate pe care tocmai l-ai creat sa fie receptat cum trebuie:

  • Sectioneaza continutul. Foloseste titluri si subtitluri pentru a delimita diferitele sectiuni ale articolului (si asigura-te ca folosesti heading-urile corect in pagina – H1 pentru titlu, H2 / H3 etc pentru restul subtitlurilor).
  • Organizeaza informatia folosind multe paragrafe separate. In momentul in care incepi o noua idee, foloseste cu incredere tasta ”Enter” si aeriseste continutul. Nu exista nimic mai neatragator decat o jumatate de pagina plina de text.
  • Boldeaza cele mai importante cuvinte / expresii din text. Acestea vor atrage atentia cititorului, si astfel vor fi retinute mai usor.

  • Foloseste liste si bullet points de fiecare data cand ai nevoie.
  • Tot in ideea de a face munca cititorului mai usoara, asigura-te ca respecti regulile de baza ale unui text user-friendly (un singur font pe pagina, dimensiunea potrivita a fontului respectiv, folosirea unui numar limitat de culori etc). 

B. Editarea continutului

Pe langa partea de formatare efectiva, mai sunt cateva sugestii pentru a face lectura cat mai usoara cititorilor. Sunt mici detalii care pot face diferenta intre un articol decent si unul bun:

  • Foloseste propozitii scurte, concise, si alterneaza-le cu propozitii mai lungi acolo unde e cazul. Gandeste-te la un limbaj conversational, cat mai apropiat de modul in care noi vorbim unii cu altii. Asa cum nu folosim doar propozitii de 2 cuvinte, tot asa nu ne lungim foarte mult cu o singura propozitie (pentru ca avem nevoie sa mai luam si niste aer din cand in cand).
  • Apropo de asta, iti propunem un tool misto care te va ajuta sa iti dai seama cat este de usor de citit un text: Hemingway App
  • Foloseste cuvinte simple, usor de inteles de publicul tau tinta. Sa iti dau un exemplu: sa zicem ca trebuie sa scrii un articol pentru o clinica privata, despre un nou aparat medical revolutionar de remodelare corporala. Daca publicul tau tinta e compus din medici si asistenti, poti sa folosesti linistit jargonul si / sau limbajul medical, ei vor intelege perfect ce vrei tu sa spui. In schimb, dacă tu te adresezi direct potentialilor clienti ai clinicii (deci oameni care nu sunt familiari cu acel limbaj), va trebui sa ”traduci” pe limba lor conceptele tehnice, pe cat posibil. 
  • Incearca sa folosesti active voice cat mai des, deoarece ofera o nota mai dinamica textului (ex. e mai bine sa zici “El a scris 5 articole” decat “5 articole au fost scrise de catre el”).
  • Fii consistent in limbaj. De exemplu, scrie denumirea unui anumit concept doar cu majuscula peste tot in text (Orient vs. orient), aceeasi versiune a unui cuvant peste tot (on-line vs. online) etc.
  • Este esential pasul de editare / proofreading inainte de a trimite articolul mai departe. Verifica si corecteaza orice typos, greseli de exprimare sau gramaticale.

Dupa ce ai scris articolul

Bun, ce a fost mai greu a trecut. Articolul e scris, e formatat, totul bine si frumos. Acum vine partea in care il ilustrezi, il optimizezi pentru SEO, il pregatesti pentru social media si asa mai departe.

Hai sa iti povestim pe scurt si despre acesti pasi finali:

1. Ilustrarea articolului

  • Aici e simplu: trebuie doar sa incluzi video-uri, imagini sau alte elemente grafice (gif-uri, chart-uri, screenshot-uri, bannere special create pentru a ilustra un concept, embed imagini din alte canale social media etc). In mod ideal, in timpul in care scrii articolul ar trebui deja sa te gandesti cam ce sa inserezi, unde ar prinde bine un screenshot, unde e nevoie de un chart si asa mai departe.

2. Optimizare pentru social media

  • Alege imaginea reprezentativa.
  • Adauga titlul si descrierea care vrei sa apara la distribuirea articolului pe social media. Se poate face asta printr-un plugin de tipul Yoast SEO. 
  • Tine cont de faptul ca ar fi util sa existe un concept unitar pentru toate cele 3 elemente (imagine + titlu + descriere). Acesta trebuie sa fie gandit in asa fel incat sa atraga atentia, sa starneasca interesul publicului si sa faca articolul cat mai optim pentru distribuire pe retelele de socializare.

3. Optimizare SEO

  • Nu uita sa incluzi cuvantul cheie principal in titlu si in prima parte a articolului.
  • Foloseste cuvinte cheie in subtitluri (H2, H3). Intotdeauna H3 va fi subordonat la H2 si nu invers.
  • Seteaza meta title si meta description din Yoast.

  • Tine cont de relevanta semantica – este important sa incluzi in text si alte cuvinte asociate celui principal. De exemplu, daca vrei sa scrii un articol despre Paris, ar fi util sa scrii si despre Louvre, Tour Eiffel, Sena, Versailles etc. Un tool care te poate ajuta in gasirea acestor cuvinte este Keyword Hunter.
  • Nu uita sa incluzi link-uri spre alte articole relevante, categorii de produse/servicii si alte link-uri interne, impreuna cu link-uri externe catre alte site-uri, daca este cazul.
  • Evita introducerea link-urilor pe texte de tipul “CIteste aici/ Vezi aici/ Da click aici.” Acolo unde se poate, textul ancora trebuie sa fie cat mai sugestiv (ex: “descarca ebook-ul nostru”).
  • Compreseaza imaginile inainte de a le urca pe site (pentru a le micsora) si nu uita nici de atributul “Alt text”, unde ar fi indicat sa adaugi cuvinte cheie relevante.

Soo, now you’re ready to go! Poti sa apesi butonul magic de “Publish” si sa astepti comentarii, like-uri, lead-uri, trafic pe site si ce mai vrei tu.

Speram ca ti-au fost utile recomandarile noastre si ca ti-am oferit suficiente tips & tricks pentru ca toate articolele pe care le vei scrie de acum incolo sa fie valoroase, utile, relevante, si sa-ti aduca rezultatele scontate 😀

Spor la scris!

Isabela Latis

Marketing Manager la Netlogiq
Blogger & digital marketer. Imi place sa stiu tot ce misca-n social media, ca apoi sa va spun si voua ce-s aia influenceri, hashtag-uri, Stories si ce alte tactici de content marketing merita incercate in 2019. In a long-term relationship with music and coffee.
Isabela Latis

2 comentarii

  1. Ca prin minune, articolul tau a aparut cand cautam inspiratie divina si motivatia de a ma apuca de scris! :)) Merci de toate tips&tricks, am sa tin cont! Articolul e foarte bun, interesant si usor de urmarit!

    1. Mulțumesc mult! Mă bucur că ți-a fost util articolul. Mult spor la scris 😀

Scrie un comentariu

Esti gata sa incepem?
Contacteaza-ne pentru o discutie initiala
Contacteaza-ne