Cum se masoara eficienta unei campanii de optimizare? Aceasta este o intrebare frecventa nu doar din partea clientilor ci o intrebare pe care si-o pun multi practicieni SEO aflati la inceput de drum. Din pacate, de foarte multe ori, raspunsul este unul simplist: prin masurarea pozitiilor unui set de cuvinte cheie.
Agentiile de SEO sau furnizorii care se concentreaza STRICT pe aceasta metrica gresesc din 2 puncte de vedere:
- Pe de o parte, deja de multi ani, nu mai putem vorbi de pozitii absolute datorita faptului ca rezultatele sunt personalizate in functie de istoricul de navigare si adresa utilizatorului. Totodata, nu mai putem vorbi de stabilitatea pozitiilor nici macar in cadrul aceleiasi sesiuni de navigare. Acest lucru duce la discutii interminabile intre furnizorul de servicii SEO si beneficiar. Pentru a evita aceste aspecte, este util sa se foloseasca un instrument independent si acesta sa fie folosit pe toata durata procesului.
- In majoritatea cazurilor, contractele care pornesc de la cuvinte cheie se focalizeaza doar pe cateva pagini dedicate, ignorandu-se restul siteului. Pe termen lung, nu doar se pierd oportunitati de trafic, ci exista si riscul unor penalizari fie din cauza achizitiei de linkuri fie din cauza supraoptimizarii.
Un proces de optimizare eficient poate lua in calcul urmatoarele metrici suplimentare:
- Cresterile organice de la an la an. Aceasta inseamna ca traficul organic va fi masurat intotdeauna comparativ cu intervalul similar al anului anterior. EX: Februarie 2016 nu va fi comparat cu Ianuarie 2016, ci cu Februarie 2015. In acest mod sunt evitate fluctuatiile date de sezonalitate si performanta este masurata corect. Din experienta noastra, un site fara un proces dedicat de optimizare pentru motoarele de cautare va avea variatii intre -10% si +10%. Variatia este data de evolutia pietei, concurenta si performanta pe alte medii a companiei. Variatii mai mari, indica fie o penalizare sau o problema tehnica (cand este mai mare de -10%) sau un proces de optimizare SEO corect (cand este mai mare de +10%). Exceptiile de la aceste reguli sunt date de siteurile care si-au atins maximul de potential de piata si care mai pot creste doar odata cu cresterea pietei.
- Numarul de pagini indexate. Acest indicator nu se refera, in mod simplist, la numarul de pagini returnate la cautarea site:domain.com. Cand vorbim de pagini indexate, nu numarul acestora este important, ci ce reprezinta acesta in context. Contextul este dat de numarul de pagini efective al siteului. Pentru a intelege mai bine acest concept, pentru un site cu 100 pagini o sa analizam cateva situatii:
- Cazul 1: Sitemap-ul XML arata 30 pagini si comanda site:domain.com returneaza 7000 pagini. In acest caz, desi se stie ca ar trebui sa fie 100 pagini, o eroare tehnica impiedica listarea tuturor paginilor, iar alta eroare genereaza continut duplicat
- Cazul 2: Sitemap-ul XML arata 100 pagini, dar in search console sunt indexate numai 30. In acest caz, desi sitemap-ul XML este generat corect, erori de natura tehnica previn accesarea siteului de catre softurile de indexare
- Numarul de pagini generatoare de trafic. Acesta este un indicator important si foarte rar mentionat. Acestea sunt paginile care atrag trafic organic. Niciodata la un site de 100 pagini, nu vor fi 100 de pagini generatoare de trafic. Este importanta masurarea acestor pagini lunar (si comparatii cu anul anterior) pentru a vedea atat performanta cat si identificarea de probleme in timp util.
- Pozitia medie. In Google Search Console, este prezentata o medie a primelor 1000 de cuvinte generatoare de trafic organic. Este important ca aceste valori sa fie salvate separat datorita faptului ca sunt oferite numai datele din ultimele 90 zile si comparatiile sa se faca cu valorile din anul anterior datorita faptului ca aceasta medie este la randul ei afectata de sezonalitate
- Cum verifici dacă agenția ta SEO te ajută la optimizarea traficului sau are un efect negativ asupra business-ului - 11 februarie 2020
- Identificarea cauzelor unei penalizari Google (studiu de caz) - 11 noiembrie 2016
- Impactul modificarilor din Adwords asupra traficului organic - 18 august 2016