Daca nu stiati deja, cei de la Facebook, in cadrul Facebook Business, au o pagina cu Insights. Chiar daca Romania nu se numara printre pietele studiate, platforma ne ofera numeroase insighturi big-picture. Acestea ne ajuta sa ne dam seama care sunt cele mai fierbinti subiecte ale timpurilor noastre, informatii care ne pot ajuta ulterior, ca antreprenori sau marketeri, in demersurile noastre de marketing – incepand de la dezvoltarea de produs si pana la strategii de marketing. Intelegand care sunt subiectele de interes, un marketer poate anticipa mai bine ce se intampla in mintea consumatorului.
Raportul a fost facut impreuna cu The Innovation Group at J. Walter Thompson Intelligence, PSFK & Stylus, si ne prezinta ce subiecte au inceput sa devina populare pe parcursul anului 2018 si se preconizeaza ca vor fi tot mai discutate in 2019.
Cei de la Facebook au impartit raportul in sapte categorii mari: Frumusete si moda, Comert, Divertisment, Mancare si bauturi, Minte si corp, Stiinta si tehnologie, Calatorii si timp liber.
1. Frumusete si moda
In ceea ce priveste frumusetea, cel mai interesant trend este rutina coreeana de ingrijire a pielii, magazine mari de cosmetice din America adaugand sectiuni intregi dedicate produselor de infrumusetare coreene. Facebook nu comunica numele magazinelor, insa avem un astfel de exemplu chiar si la noi: Sephora. Daca mergeti in Sephora, veti putea observa cateva rafturi pline cu produse de ingrijire a pielii cu un ambalaj ciudatel, dar haios in acelasi timp; acelea sunt produsele coreene.
Un alt trend in ceea ce priveste frumusetea este going green. Atat cremele folosite, cat si ambalajele lor – devine tot mai important sa fie din materiale organice. Oamenii se asteapta ca brandurile sa creeze produse de calitate, insa fara ca acestea sa dauneze mediului inconjurator.
Daca in ultimii ani minimalismul a dominat totul, de la decoratiuni de interior si moda, pana la design web, se pare ca 2019 va fi anul in care printurile revin in forta. De la printuri tropicale la piele de sarpe peste zebra, este permisa orice combinatie de printuri si pattern-uri. In acest context, nu putem sa nu ne gandim ca momentul in care ne vom putea alege hainele cu ochii inchisi e tot mai aproape 🙂
2. Comert
In 2019, actiunile pe care trebuie sa le avem in minte sunt redu, reutilizeaza si recicleaza.
Brandurile incorporeaza materiale reciclate in produse noi pentru a reduce impactul negativ asupra mediului, clientii cumpara lucruri de calitate si de lunga durata, cu conditia sa fie produse de la branduri care le impartasesc valorile.
In acest timp, tot mai multi influenceri vand produse prin selfie-uri. In ceea ce priveste tara noastra, este tot mai greu sa ignoram impactul imens pe care colaborarea cu un influencer il poate avea asupra succesului si vanzarilor unui brand si tot mai multe branduri il folosesc. Insa, in ceea ce priveste reciclarea, atat brandurile cat si noi toti, ca societate, mai avem de invatat si de lucrat la autodisciplina 🙂
Discutiile despre sustenabilitate au tot mai des loc in online, de exemplu paiele de plastic ce polueaza oceanele fiind unul dintre subiectele verii, cand mai multe orase din SUA le-au interzis. Cautarile dupa paie reutilizabile din metal au crescut cu 205% din martie pana in august in SUA.
Acest curent a fost resimtit si la noi. In Cluj, de exemplu, de ceva vreme sunt locuri in care daca-ti comanzi un cocktail, iti este adus fara pai. Astfel esti pus in fata unei noi experiente: bautul unui mojito direct din pahar 🙂
Alte subiecte de discutie ce se preconizeaza ca vor continua in 2019 sunt: bioplastic si inlaturarea dioxidului de carbon, bunuri durabile, freeganism (ideologie centrata pe reducerea consumului si refolosirea produselor), sustainable fashion (sistem de productie si consum care nu are un impact negativ asupra mediului).
Milenialii si membrii Generatiei Z cresc gandindu-se la ei insisi ca branduri, folosesc social media sa isi promoveze identitatile si gasesc modalitati de a monetiza asta. Va fi interesant de urmarit ce se va intampla pe viitor. Deja micro-influencerii / nano-influencerii devin o amenintare pentru influencerii mari, pentru ca desi publicul lor este mai putin numeros, au un engagement mai mare (acest lucru este usor de observat si pe piata din Romania).
3. Divertisment
Apar din ce in ce mai multe formate in care putem consuma content, cum ar fi boxe cu interactiune vocala ca Amazon Echo, platforme noi de streaming – ca Twitch, sau video-uri ASMR (Autonomous Sensory Meridian Response) – oameni care vorbesc soptit sau fac diverse sunete care se presupune ca ar provoca placere.
Un tot mai mare succes il are genul horror – fie ca ne referim la filme care pot fi vazute la cinematograf, sau seriale si filme de pe Netflix, oamenii par sa fie din ce in ce mai interesati de acest gen.
Un alt subiect ce ia amploare in ceea ce priveste divertismentul este calitatea sunetului. Audiofilii au indoieli: formatele noi au aceeasi calitate a sunetului ca cele de dinainte? In contextul in care 1 din 5 locuinte din America au o boxa wireless, lumea se intreaba daca sistemele care le pot spune vremea pot sa redea muzica la aceeasi calitate ca a unui sistem hi-fi.
Intr-o lume cu tot mai multe variante de distractie si distragere, ia amploare asa numitul tech-fueled escapism (conform DEX, definitia escapismului este: ”tendinta de a cultiva evadarea din realitatea vietii sociale, de a cauta refugiu in atemporabilitate”). Milenialii si membrii generatiei Z cauta diverse experiente care sa ii scoata din cotidian, de exemplu experiente care sa le dea fiori, dar si experiente terapeutice.
Dintre keyword-urile vehiculate pe aceasta tema, amintim: livestreams si visual art. Escapismul prin tehnologie nu e nimic nou, cei mai multi dintre noi ne petrecem destul de mult timp online (iar asta nu le va opri pe bunicile noastre sa ne intrebe “ce tot facem atata pe telefon” in timp ce se pregatesc de plimbarea prin care evadeaza ele din cotidian 🙂 ).
4. Mancare si bauturi
Tot mai multi mileniali aleg sa gateasca acasa in loc sa mearga la restaurant (in ciuda stigmatului care spune despre ei ca nu pot gati), isi descopera noi obiceiuri culinare online.
Conform studiului, mancatul sanatos este la moda. Tot la moda sunt si dietele, iar intr-o lume in care se posteaza poze cu mancare non-stop, mancatul reprezentand asadar si o forma de entertainment, oamenii se asteapta sa adore fiecare imbucatura.
Focusati insa pe componenta de sanatate a mancarii, ei inlocuiesc in retetele mult iubite anumite ingrediente cu alternative mai sanatoase. Interesul este tot mai mare pentru “mancarea de suflet”. Aici am putea spune ca suntem cu un pas inaintea americanilor, noi nu am renuntat la mancarea “ca la mama acasa” in favoarea fast-food … poate doar in scoala generala.
Aparent, in 2019, cuvantul “sanatos” nu ne va mai face sa ne gandim la mancare fara gust, painea devenind din nou un aliment popular. Ani la rand am stiut ca painea e pe listele cu alimente interzise. Iata ca acum startup-urile din industria alimentatiei au inceput sa gaseasca procese de coacere a painii cum ar fi slow carb baking sau fermentare naturala inceata, care rezulta in paine cu un index glicemic mai mic. In acest sens devin populare fel si fel de alternative la faina alba, cum ar fi faina de orez.
5. Minte si corp
Se remarca o preocupare tot mai intensa pentru o viata sanatoasa, atat fizic, cat si mental.
Exista cateva ingrediente care devin tot mai populare, ingrediente care aparent iti pot face parul mai fin, digestia mai usoara, pielea mai stralucitoare, etc. Printre aceste alimente-minune se remarca tot mai des: turmericul, eucaliptul, kombucha, kimchi.
Exista o diferenta intre a fi sanatos si a fi in forma maxima. Daca esti sanatos, inseamna ca nu esti bolnav, insa daca ai tonus si te simti in forma, simti ca ai energie pentru toate lucrurile pe care ti le propui. Oamenii sunt in cautare de ingrediente care sa-i duca de la “sanatos” la urmatorul nivel.
Gasirea de solutii inteligente pentru cresterea productivitatii e si ea foarte populara. Petrecand mult timp pe telefoane sau in fata calculatorului, oamenii au nevoie de noi modalitati de a-si structura workflow-ul si a-l eficientiza.
Software-urile pentru productivitate, cum ar fi Asana, au avut o crestere in tandem cu tehnicile de mindfulness pentru a imbunatati functiile mentale.
Un subiect interesant si popular este Wu Wei – principiul taoist de “a nu face” – incurajeaza persoanele sa se lase duse de val: sa lucreze atunci cand au energie, sa se opreasca atunci cand sunt obositi si sa aleaga task-urile care le fac placere intr-un moment sau altul.
Oamenii sunt din ce in ce mai dispusi sa-si cheltuiasca banii pe wellness. Aparent, subiecte precum postul intermitent (alternarea intre mancatul normal si post), self-care – orice de la sport la tratamente faciale, detoxifiere, diete si alte practici care ajuta la eliminarea impuritatilor si resetarea corpului pentru atingerea unei stari de echilibru.
In contextul acestor schimbari, succesul nu mai inseamna abilitatea persoanelor de a cumpara bunuri materiale de lux, ci tine de cat timp isi acorda fiecare pentru a deveni cea mai buna versiune a lui.
6. Stiinta si tehnologie
Jocurile video acapareaza timpul tot mai multor utilizatori. 64% din populatia SUA se joaca jocuri video (nici noua nu ne vine sa credem), paleta de culori si rezolutia display-ului fiind foarte importante. Creatorii jocurilor incep sa lanseze clipuri de tipul “how it’s made” pentru a fideliza jucatorii chiar si in afara jocului. Procesul prin care jocul ia nastere devine o forma de entertainment la fel de placuta ca jocul in sine.
Un alt subiect tot mai popular din zona tehnologiei e reprezentat de ecrane: tot mai multe device-uri vor avea ecrane, oamenii dorindu-si confort si control venind si de la device-urile conectate sau conectabile la computer.
Un alt trend care se contureaza acum, la 50 de ani dupa prima misiune pe luna, este cel in care companiile incep serios sa se gandeasca la calatoriile pe Marte si space travel, acesta devenind un subiect tot mai discutat pentru oamenii de rand. Abia asteptam!
7. Calatorii si timp liber
Un alt subiect in trend: calatoriile si experientele traite calatorind. Cand ne uitam prin feed-urile de Facebook si Instagram si ii vedem pe prietenii nostri postand imagini de vis din aventurile lor prin lume, suntem tentati sa visam si noi cu ochii deschisi la noi calatorii.
Astfel a aparut glamping-ul – o experienta in care dormitul in cort nu mai inseamna muste, caldura si inghesuiala, ci paturi, decoratiuni de interior, si uneori si baie proprie.
Via ferrata si Zip lines (tiroliene) devin tot mai populare printre aventurieri, acum multe experiente pe care inainte le puteau avea doar sportivii profesionisti sunt accesibile si omului de rand.
De asemenea, visul californian a luat amploare in 2018. Oamenii viseaza la o viata in care relaxarea e pe primul plan, California reprezentand locul ideal, un loc in care totul este mai frumos si mai simplu. Fotbalul pe plaja si wakeboarding-ul se numara printre activitatile preferate ale celor care-si fac vacanta acolo.
Jungla urbana ne devine sala de sport: in New York tot mai multi oameni isi fac rutina de sport in parcuri si alte spatii libere. Ne-ar placea sa vedem asta tot mai des si la noi 🙂
Acestea au fost subiectele din raportul dat de Facebook. Pentru a vedea grafice interesante si alte informatii, va invitam sa mergeti chiar la ei pe Insights si sa va descarcati intregul raport.
Speram sa va fie utile aceste informatii, atat pentru orientare, informare si cultura generala, cat si pentru strategia voastra pentru viitor.
Voi ati identificat si alte subiecte sau trenduri interesante pentru perioada urmatoare?
- Trenduri si subiecte fierbinti de care sigur vei auzi in 2019 – de la Facebook IQ - 30 ianuarie 2019
- 8 indicatori-cheie de masurare a succesului unei campanii pe Facebook - 19 aprilie 2018