EN

Update major Google în mai: cum a influențat site-urile pentru care Netlogiq face SEO

Update major Google în mai: cum a influențat site-urile pentru care Netlogiq face SEO

  1. Long story short
  2. Un exemplu reprezentativ
  3. Poziție mai bună = venituri mai mari pentru clienți
  4. Cum aflăm poziția medie?
  5. Câteva cuvinte despre update-urile de algoritm Google
  6. Cele mai celebre update-uri
  7. Ce urmează?

Google never sleeps: în fiecare an sunt făcute sute de modificări la nivelul algoritmului de căutare folosit de către Google, iar cele mai importante sunt anunțate oficial. Astfel, luna aceasta în 4 mai, a fost anunțat un nou update major de către Google.

Long story short

În caz nu ai răbdare citești tot articolul: update-ul a îmbunătățit poziția medie la mare parte dintre conturile clienților pentru care facem SEO. La unele nu s-au văzut modificări semnificative și în general nu am văzut scăderi. Ca abordare generală suntem prudenți când facem SEO, și la fiecare update de până acum ni s-a confirmat procedăm bine.

Un exemplu reprezentativ

Graficul de mai jos reprezintă poziția medie la care apare un magazin online de lenjerie pentru care facem SEO de foarte mulți ani. Se pot observa următoarele:

  • Poziția medie a evoluat masiv de la aproximativ 15 în februarie la aproximativ 7 în 11 mai. E un salt foarte mare, care de obicei se obține după ani de activități SEO susținute, la businessurile cu concurență mare.
  • Deși update-ul este anunțat în 4 mai, el s-a desfășurat pe o perioada mai lungă (încă din martie).
  • A început cu un “dans” – fluctuații mari ale pozițiilor în martie, urmate de fluctuatiii atenuate la început de aprilie. E un roller-coaster care îți poate da emoții dacă ești cu ochii pe graficul asta în fiecare zi, pentru că nu știi ce urmează.
  • S-a finalizat cu o stabilizare, de la jumătatea lui aprilie încoace. Poziția medie pare să se îmbunătățească în continuare, ușurel.

Media pozițiilor este făcută pe 1000 de cuvinte cheie (adică toate expresiile pentru care a apărut site-ul în rezultatele Google).

Poziție mai bună = venituri mai mari pentru clienți

Îmbunătățirea poziției medii în rezultatele organice are drept efect direct creșterea traficului organic pe un site, care la rândul ei, în condițiile păstrării ratei de conversie (adică a eficienței site-ului în ce privește vânzarea) duce la creșterea vânzărilor (la magazine online) sau creșterea numărului de contactari (la site-uri de servicii).

Atenție: poziția medie nu e totuna cu traficul organic. Traficul organic este influențat de factori multipli cum ar fi:

  • Poziția medie – de obicei rezultat al optimizării făcute on-site și uneori off-site
  • CTR (click-through rate) – câți (%) dintre cei cărora le apare site-ul în căutări dau click pe el. Influențat de poziția medie, de notorietatea brandului, de artificii care fac rezultatul mai diferit de celelalte (de ex. Steluțe de rating)
  • Interesul pentru subiectul site-ului. De exemplu, interesul pentru cumpărarea de unelte este foarte scăzut în decembrie, luna în care traficul organic la magazine online din acest domeniu este la pământ.

Cum aflăm poziția medie?

Avem calculată poziția medie în 2 moduri:

  • Pe baza expresiilor la care este afișat site-ul în căutări, monitorizate în Google Search Console. Aici apar până la 1000 de expresii cheie. Aceasta este metoda pe care o folosim pentru monitorizarea “sănătății” optimizării. Graficul de mai sus e luat din Google Search Console.
  • Pe baza listei de expresii cheie pentru care facem optimizare și monitorizare, cu poziții din AccuRanker (de obicei sunt zeci sau sute). O folosim la raportarea poziției către clienții de SEO și ca ajutor complementar, întrucât ne dă și alte informații suplimentare.

Există și metoda manuală –  căutări manuale pentru fiecare expresie și punerea pozițiilor găsite într-un raport. Nu se folosește metodă manuală, întrucât pozițiile găsite nu sunt determinate imparțial, acestea fiind foarte influențate de mulți factori.

Câteva cuvinte despre update-urile de algoritm Google

Update-urile Google au ca scop îmbunătățirea continuă a calității rezultatelor oferite utilizatorilor de către Google, în urma unei căutări.  Cred că fiecare își poate aduce aminte, cum în urmă cu mulți ani, după o căutare pe Google, primea rezultate care nu aveau neapărat legătură cu subiectul căutat.

Acum în schimb, cauți “Donald” și îți arată ultimele știri care au legătură cu Donald Trump pentru că Google știe că majoritatea celor care au căutat acest cuvânt în trecut, asta voiau de fapt. Dar să nu uităm și de acel mic procentaj de utilizatori care îl caută pe ratoiul Donald și care vor fi nemulțumiți de rezultatele afișate, însă până va reuși Google să le citească gândurile, o să mai dureze mult (sau nu? Elon Musk lucreaza deja la asta).

Cele mai celebre update-uri

În fiecare an sunt anunțate cel puțin două update-uri de algoritm, iar multe dintre ele au denumiri specifice, cum ar fi:

  • Panda
  • Penguin
  • Hummingbird
  • Fred
  • Bert

Dacă vrei să afli mai multe despre fiecare în parte, găsești aici o lista completă cu update-urile. Anul acesta, au fost anunțate până acum 2 update-uri, în 13 și 22 ianuarie.

Update-uri de algoritm sunt anunțate pentru că în urmă lor pot să apară schimbări foarte mari de poziționare în rezultatele de căutare Google. Pot fi vizate toate site-urile, din orice domeniu, din orice țară. După cum susțin și cei de la Google, cei care observă scăderi masive trebuie să încerce să se focuseze mai mult pe calitatea conținutului oferit.

Pe blogul oficial Google Webmaster Central, se găsește o lista cu întrebările la care trebuie să răspundă cei care au fost afectați pentru a știi de ce îmbunătățiri are nevoie site-ul lor.

Ce urmează?

Ca de obicei când e vorba de Google, nu se știe exact. Suntem cu ochii pe poziții, optimizăm cu grijă și prudență și ne sfătuim clienții să nu se bazeze doar pe SEO. Abordarea prudentă este:

  • Să combini mai multe tehnici și canale (Google Ads, Facebook Ads, Instagram etc)
  • Să investești în notorietatea brandului propriu.

Cu alte cuvinte, să nu pui toate ouăle în același coș.

Adrian Ilovan

CEO Netlogiq la Netlogiq
O parte din timp antreprenor lucrand la un Netlogiq mai bun, alta parte din timp gasind solutii la cerintele clientilor sau imbunatatind magazine online.
Adrian Ilovan

Scrie un comentariu

Esti gata sa incepem?
Contacteaza-ne pentru o discutie initiala
Contacteaza-ne