Ce este PWA (Progressive Web Application) și de ce ai nevoie de el?

Ce este PWA (Progressive Web Application) și de ce ai nevoie de el?

  1. Ce este PWA?
  2. Caracteristicile unui PWA
  3. Companii care au implementat PWA
  4. Concluzie

Ponderea traficului mobil, în traficul total generat, a început să crească în ultimii ani datorită avansului tehnologic în materie de rețelistică și a creșterii vitezei internetului pe mobile, dar și datorită faptului că magazinele online au investit în versiuni de mobile și în aplicații native care să faciliteze navigația pentru utilizatori. 

În 2019, 63.6% din vânzări au fost făcute de pe mobile și doar 36.4% de pe desktop, conform unui studiu GPeC. Site-urile responsive și aplicațiile native erau singurele soluții viabile, pentru dezvoltatorii de site-uri, să afișeze optimizat conținutul magazinelor online pe telefoanele mobile. 

Aplicațiile native sunt construite special pentru un anumit sistem de operare (iOS, Android etc.) și sunt create pentru a fi integrate în sistemul de operare și pentru a folosi aplicațiile acestuia (camera foto, GPS etc.). Sunt rapide și au performanțe ridicate, oferind o experiență bună de navigare utilizatorului. Acestea au costuri mai mari de dezvoltare, dar aduc o rată de interacțiune mai ridicată decât simpla versiune mobile a unui site. 

PWA-ul este o alternativă la aplicațiile native, care vine cu costuri mai mici de dezvoltare decât acestea, dar păstrează beneficiile, look-ul și feeling-ul acestor aplicații. PWA-ul este foarte rapid și va încărca site-ul pe device-ul utilizatorilor tăi în aproximativ o secundă, le va permite acestora să poată naviga și comanda offline și va putea fi downloadat și accesat de pe telefoanele mobile indiferent de sistemul lor de operare (Android, iOS etc.)

Ce este PWA?

PWA sau Progressive Web App este o tehnologie, apărută în 2015, care permite construirea de aplicații web asemănătoare celor native (aplicații scrise în limbajul de programare specific platformei pe care rulează), folosind limbaje populare ca JavaScript, HTML și CSS. Deși are câțiva ani de când este apărută, această tehnologie a început doar recent să câștige în popularitate, după ce mai multe branduri mari au făcut tranziția către PWA, datorită nenumăratelor beneficii pe care le aduce pentru navigarea mobile.

Practic, această tehnologie îți permite să ai un site cu funcționalități de magazin online, dar care are feelingul și funcționalitățile unei aplicații mobile la navigarea de pe telefon. Instalarea se face foarte simplu, doar prin simplul acord al utilizatorului la un pop-up informativ. Vezi mai jos exemplul Aboutyou.roUn magazin online internațional care reunește mai mult de 700 de branduri fashion de top.


Caracteristicile unui PWA

Aplicațiile de mobile ale magazinelor oferă o experiență mai plăcută de navigare și înregistrează o rată de engagement mai ridicată decât versiunile web (responsive) ale acestora. Progressive Web Application poate face ca site-ul tău să se comporte și să arate la fel ca una dintre acele aplicații native, dar la costuri mai reduse de implementare decât dacă ai construi o aplicație nativă de la 0.

Caracteristicile care diferențiază un PWA de un site normal:

    1. Este foarte rapid – continutul se incarca aproape instant. 53% dintre utilizatori părăsesc un site dacă acesta se încarcă în mai mult de 3 secunde, iar rata de conversie scade cu aproximativ 21.8% pentru fiecare secundă în plus de încărcare, dar rata medie de încărcare a unui site într-o rețea 3G este de aproximativ 19 secunde, iar în rețeaua 4G de aproximativ 14 secunde, conform unui studiu “The Need for Mobile Speed”. PWA-urile au nevoie de mai puține date și mai puțin spațiu de stocare pentru a se încărca, au nevoie de aproximativ o secundă pentru a se încărca complet, oferind astfel o încărcare aproape instantă a conținutului. 
    2. Poate fi instalat pe device-urile (telefoane, tablete, pc) utilizatorului. Magazinul online  poate fi accesat asemănător unei aplicații native. Nu trebuie listat pe App Store sau în Google Play pentru a putea fi instalat, dar PWA-ul poate fi ambalat și sub forma unei aplicații, care să fie listată în store-uri pentru a câstiga mai multă vizibilitate pentru afacerea ta.
    3. Se pot plasa comenzi offline – Se încarcă instant, indiferent de conexiune sau de statusul rețelei de internet, dacă ai accesat site-ul în trecut. Vizitatorii magazinului tău pot naviga, vizualiza conținut, dar pot și plasa comenzi offline, comanda se preia în momentul în care ajungi la semnal sau la internet.
    4. Poți trimite Push Notifications – La fel ca în cazul aplicațiilor native, PWA-urile oferă posibilitatea de a trimite Push Notifications către telefoanele utilizatorilor. Mesajele Push Notification au o rată de deschidere și de clickabilitate de 2.7 ori mai mare decât emailurile comerciale.

Companii care au implementat PWA

În România sunt puține branduri care au implementat această tehnologie, dar interesul este în creștere. Brandurile mari sunt cunoscute ca fiind deschizătoare de drumuri și în cazul acesta întâmplându-se aceeași situație. Mai jos găsești 3 exemple de site-uri PWA din România.

Disclaimer: Este posibil ca la accesarea site-urilor din exemple să nu-ți apară îndemnul “Adaugă la ecranul pornire” , dacă în trecut ai accesat site-ul și ai dat cancel la pop-up-ul respectiv.

1. TrivagoUn agregator online internațional care este disponibil în 190 de țări și are peste 5 milioane de locuri de cazare.

4. Answear.ro – Un magazin online internațional cu aproximativ 300 de branduri fashion de top și 200.000 de comenzi anual, doar din România.

3. Olx.roUn site de vânzări care operează în 45 de țări și care are aproximativ 200 de milioane de utilizatori activi lunar.

Dacă vrei să vezi mai multe povești de succes ale brandurilor mari cu PWA, poți accesa librăria de studii de caz a celor de la Google, unde prezintă poveștile brandurilor internaționale precum Nikkei, BookMyShow, Ele.me, Lancome, MakeMyTrip.com, OLX, Wego, Alibaba, Carnival Cruise Line, Trivago, Housing.com sau FlipKart.

Concluzie

Este foarte rapid, se poate instala pe device-ul utilizatorului, poți trimite Push Notification și îl poți accesa chiar și în lipsa internetului, are look-ul și feelingul unei aplicații native. Toate aceste caracteristici au convins marile companii să investească în această tehnologie care este mult mai potrivită nevoilor erei mobile-first decât site-urile responsive sau aplicațiile native. Rata de adopție a acestei tehnologii este redusă, iar implementarea unui PWA pentru magazinul tău online te va plasa, cu siguranță, cu câțiva pași în fața concurenților tăi.

Tu ai alege PWA pentru magazinul tău online? Care ar fi reticențele sau întrebările tale la această nouă tehnologie?

Horatiu Randasu
Esti gata sa incepem?
Contacteaza-ne pentru o discutie initiala
Contacteaza-ne