Cum te ajută Google Search Console să identifici probleme de SEO la site-ul tău?

Cum te ajută Google Search Console să identifici probleme de SEO la site-ul tău?

Google Search Console este poate unul dintre cei mai buni prieteni pe care îi poate avea specialistul SEO. Este un tool gratuit, ușor de folosit dacă ajungi să îi cunoști toate funcționalitățile, plin de informații utile, deci baza de la care trebuie să pornească orice strategie SEO. Însă are o singură problemă: poate să te copleșească dacă nu ți-a plăcut matematica în liceu și ești încă într-un love-hate relationship cu numerele, graficele și alte aspecte analitice. 

Așa că vom trece direct la subiect. În acest articol te vom pune față în față cu Google Search Console și îți vom demonstra că este un tool ușor de folosit, extrem de util (cu accent mare pe extrem) și care te poate scoate din zeci de situații în care site-ul tău s-ar afla pe marginea prăpastiei… fără ca tu să îți fi dat seama de asta.

1. Învață să citești graficele

Cu siguranță îți dorești la fel de mult ca mine ca atunci când deschizi Search Console să vezi un grafic cu o creștere sustenabilă. Dar nu tot timpul e așa. De fapt, mai niciodată nu e așa. De cele mai multe ori pe grafice sunt fluctuații, scăderi abrupte, creșteri spectaculoase care nu sunt deloc sustenabile sau, în cel mai bun caz, o stagnare. Iată mai jos ce înseamnă fiecare în parte:

Grafice și interpretarea lor
Dacă vezi scădere abruptă

Grafic GSC Scadere
Posibile interpretări: probleme de indexabilitate, probleme corelate cu update-urile de algoritm, alte probleme tehnice ale site-ului, în urma unor implementări recente cum sunt redirect-urile în masă sau migrările.

Dacă vezi creștere spectaculoasă

Grafic GSC Spike in impresii
Posibile interpretări: sezonalitate, efectele unor factori expuși în mass-media sau canale de socializare ale site-ului (de exemplu, o reclamă care a ajuns virală, un subiect intens dezbătut în ultima perioadă), dezvoltarea catalogului de produse din site.

Dacă vezi Fluctuații

Grafic GSC Fluctuatii
Posibile interpretări: probleme corelate cu update-urile de algoritm, modificările frecvente la nivelul site-ului, de multe ori e doar liniștea dinaintea furtunii. Totuși, sunt site-uri cum sunt cele B2C care prezintă fluctuații săptămânale, în special în weekend (când toate scad pe site, de la trafic la afișări, deoarece potențialii clienți au și ei job de luni până vineri).

De regulă, există aceeași tendință atât în ceea ce privește click-urile, cât și numărul de impresii și poziția medie. Dar cum citim un grafic atipic, în care liniile nu se mai intersectează și o iau la sănătoasa, fiecare pe calea ei? Ei bine, răsuflă ușurat că pentru toate există o explicație, care începe desigur cu inevitabilul “păi… depinde”. Dacă numărul de impresii crește, dar poziția scade, te poți gândi la următoarele:

  • Ai adăugat pagini noi în site și te afișezi în Google pentru mai multe expresii, dar pe poziții slabe.
  • Ai făcut optimizări recente pe expresii noi, dar la fel, au poziții slabe.
  • Începi să te afișezi în mai multe țări.
  • Ai pierdut expresii pentru care aveai poziții foarte bune, iar acest aspect te trage acum în jos. Poate fi vorba de sezonalitate sau de o situație cum am exemplificat mai sus, la creșterea spectaculoasă.

Grafic GSC Impresii crestere pozitie scadere

Ce te ajută mai departe? Să alegi un interval de timp, să zicem 3 luni și să îl compari cu anul anterior. Scoți apoi lista din Google Search Console și bingo! O să vezi o grămadă de probleme, de la expresii pentru care erai în TOP 3 și acum nu mai apari deloc în Google, la expresii care rankează cu URL-uri parametrizate și tot felul de expresii irelevante care îți cresc artificial impresiile, dar îți zdruncină poziția medie.

2. Verifică partea de indexabilitate și erori

Acesta este locul în care poți să găsești nenumărate probleme cu site-ul, în special dacă numărul de pagini indexate nu corespunde cu realitatea sau paginile neindexate sunt mai multe decât cele indexate. Cauzele pot fi nenumărate:

  • Poți identifica faptul că URL-urile parametrizate sunt indexate (ai uitat să le blochezi prin robots.txt, meta tags NOINDEX, NOFOLLOW și rel=”nofollow” acolo unde apar).
  • Sunt indexate pagini care nu ar trebui să fie, cum e interfața de admin, coșul de cumpărături, zona de log-in, schimbare parolă și altele de acest gen.
  • Nu ai canonical setat corect pe pagini. De regulă, problema apare la URL-urile de paginație sau atunci când s-au modificat URL-uri. Concret, un URL de produs care este flat, dar are canonical URL complet, poate să fie o problemă. URL fără / la final, dar în canonical este URL cu / la final, din nou, poate să fie o problemă.
  • Ai multe URL-uri 404. Cu timpul, cu siguranță vei aduna câteva pagini care au fost șterse din diverse motive și tot din diverse motive nu au putut fi redirectate. Acest lucru e ok cât timp ponderea lor nu este foarte mare, iar bugetul de crawl nu este irosit pe acestea. Ai grijă deci ca pe site-ul tău să nu apară nicăieri URL-uri care returnează 404.

Page indexing GSC

3. Află comportamentul crawlerului

Nu este un secret această informație. Tot ce trebuie să faci este să intri la zona de settings și să selectezi Open Report la Crawl Stats. Aici o să vezi concret cum crawlerul îți parcurge site-ul, câte request-uri face, timpul și, cel mai important, proporția de fișiere pe care intră și tipul lor, în functie de status. Ce probleme poți identifica aici? Ei bine, iată câteva exemple:

  • Mare parte din crawl merge pe fișiere de tip JavaScript sau Ajax. Când procentul acestora bate spre 80%, iar cel al paginilor HTML spre 10%, atunci e o problemă de abordat cu prioritate și de identificat un set de soluții.
  • Mare parte din crawl merge pe pagini HTML 404. Se întâmplă destul de des când există site-uri cu multe produse, care se șterg din diverse motive și nu există o strategie în ceea ce privește redirectarea acestora către alte pagini relevante din site. 
  • Average response time ridicat. Nu există o valoare ideală, dar cu cât mai mică, cu atât mai bine. Acest lucru înseamnă că bot-ul Google este capabil să îți viziteze mai multe pagini, într-un timp eficient. O valoare în jur de 100-150 ms este ideală, dar depinde și de mulți alți factori.

Crawl Stats GSC

4. Nu uita de analiza pe backlinks

În secțiunea Links poți identifica link-uri de tip spam, de care nu știi și care ar putea să îți afecteze performanța în rezultate pe termen lung. De asemenea, tot aici poți să descoperi, din greșeală, dacă există domenii duplicate care au link-uri către site-ul tău. Caz concret, un site de staging uitat indexabil, care în cadrul descrierilor de categorii are trimiteri către site-ul live. Iar diverse astfel de situații se pot întâmpla oricând, de aceea e bine să acorzi o atenție sporită și acestei zone. 

Iar în cazul în care ai crezut că lista se termină aici, ei bine… nu e chiar așa. Google Search Console te mai ajută și cu multe alte informații, cum sunt:

  • Zona de Enhancements – tot ce ține de Schemas, de la FAQ la breadcrumbs, structured data și altele. Aici poți să descoperi dacă există erori de implementare. Extra Tip: poți vedea înainte de a adăuga pe site dacă există eventuale erori la nivel de cod folosind Rich Results Test.
  • Zona de Shopping – informații despre merchant listings, product snippets, shopping tab listings. Practic, cum și dacă produsele tale se vor afișa în search.
  • Experience – zona de Core Web Vitals este vedeta secțiunii. Aici identifici probleme ce țin de viteza de încărcare (mobile și desktop), dar recomandăm ca pentru auditul performanței să se folosească în paralel și PageSpeed Insights.
  • Security and Manual Actions – aici poți să vezi dacă site-ul tău a fost penalizat sau dacă are probleme corelate cu update-urile de algoritm (pentru că nu respectă standardele Google).

Punem punct articolului aici, cel puțin pentru moment, căci subiectul poate fi extins și dezbătut intens. Din experiența noastră, cele enumerate mai sus sunt un must pentru a afla starea site-ului tău, găsind în același timp și oportunități de optimizare importante. Dacă vrei să studiezi mai mult pe subiect, îți recomandăm mai jos câteva link-uri de bază, direct de la sursă 😉.

Resurse utile ca să afli cum stă treaba cu Google Search Console

Alexandra Chirilă
Esti gata sa incepem?
Contacteaza-ne pentru o discutie initiala
Contacteaza-ne