Scuzați titlul, dar pentru mulți proprietari de site-uri cam ăsta a fost sentimentul.
În martie, Google a desfășurat nu mai puțin de 2 update-uri: Core Update si Spam Update. Aceste update-uri au venit cu penalizări drastice și victime colaterale, site-uri întregi au fost deindexate complet din Google sau au suferit scăderi masive de poziții și trafic organic.
Target 1: manipularea prin “optimizare SEO”
Cauzele principale care au determinat aceste update-uri țin de manipularea motorului de căutare de către unii proprietari de site-uri (sau mai precis de agentiile lor) prin:
- Continut slab creat la scară mare (Scaled Content Abuse) – texte, pagini sau chiar site-uri intregi create automatizat, folosind inteligenta artificială.
- Abuz de domenii expirate (Expired Domain Abuse) – deturnarea unor domenii expirate (dar cu autoritate) pentru a promova conținut de slabă calitate și fără legătură cu acel domeniu sau cu conținutul anterior expirării.
- Continut de slabă calitate pe site-uri cu reputație bună (Site Reputation Abuse). De exemplu, pe un site legitim si cu continut util, văzut bine de către Google, plasezi articole de reclamă cu subiecte care nu au nici o legătura cu subiectele site-ului, sa zicem pe un site despre artă pui advertoriale despre pariuri.
- Linkuri nenaturale (către site-ul tău), al căror rol este sa influențeze poziția in Google. Plasarea acestor linkuri pe alte site-uri este făcută de obicei de către agențiile de SEO, prin intermediul brokerilor de linkuri sau direct plătind site-urilor in care se pun aceste linkuri. Dacă lucrezi cu o agenție SEO, e foarte probabil că și tu plătești pentru astfel de linkuri.
(Mă folosesc de ocazie ca să îți spun ca noi NU facem acest lucru :). Dovada: niciun site pentru care facem SEO nu a avut de suferit, iar unele au avut creșteri susținute în această perioadă, mai mari decât în perioada anterioară.)
Target 2: site-urile neplăcute utilizatorilor
Alt aspect targetat de aceste update-uri ține de experiența utilizatorilor pe site. De exemplu, sunt penalizate site-urile cu reclame agresive care obstrucționează conținutul și care fac dificilă citirea lui. Cred că știi și tu cel puțin un site de știri din România care face asta.
În schimb, există site-uri care au cunoscut creșteri semnificative post-update, deoarece oferă o experiență plăcută on-page, iar metricile Core Web Vitals și Bounce Rate sunt bune (adică site-ul are o viteză de reacție satisfăcătoare, imaginile și conținutul se încarcă rapid, utilizatorii petrec un timp considerabil pe site).
Victime nevinovate
Au fost, din păcate, și victime colaterale: site-uri legitime, care aveau un conținut bun și util, însă nu destul de valoros încât să convingă utilizatorul să petreacă mai mult timp pe site, au fost penalizate sau au cunoscut scăderi semnificative de poziție, prin comparație cu site-urile din același domeniu care reușeau să mențină atenția utilizatorilor pentru mai mult timp. Una dintre teoriile propuse de către Eric Lancheres este cea conform căreia penalizarea a avut de-a face cu performanța site-ului per total, mai precis timpul mediu petrecut pe site.
Este conținutul creat cu AI penalizat de către aceste update-uri?
Surprinzător, nu chiar, mai ales dacă e util și relevant.
Și dacă mai și pui mâna pe el și il mai ajustezi dupa ce iese din ChatGPT.
Referințe:
- https://searchengineland.com/google-march-2024-spam-update-done-rolling-out-438505
- https://on-page.ai/pages/google-march-2024-core-update/
- https://searchengineland.com/google-released-massive-search-quality-improvements-with-march-2024-core-update-and-multiple-spam-updates-438144
- Update-urile din martie 2024: șoc și groază - 18 aprilie 2024
- Update major Google în mai: cum a influențat site-urile pentru care Netlogiq face SEO - 15 mai 2020
- 4 probleme pe care le rezolvi integrandu-ti magazinul online cu programul de gestiune - 08 decembrie 2016