Paginile spam cu un conținut repetitiv, fraudulos, irelevant, special creat pentru inducerea în eroare a motoarelor de căutare sau înșelarea utilizatorilor, sunt o realitate de care ne putem lovi atunci când navigăm pe internet. Totuși, putem contribui în mod activ la depistarea și ștergerea unor astfel de rezultate. Hai să vedem împreună cum îți dai seama că o pagină web este spam, ce fel de conținut poate fi raportat, cum faci acest lucru și de ce contează.
Cum arată o pagină spam?
Uneori poate fi ușor să ne dăm seama că o pagină încearcă să ne inducă în eroare, în special dacă reclamele acoperă o bună parte din conținut, linkurile se repetă în multiple locuri, iar textul este dificil sau imposibil de parcurs, din cauza traducerilor greșite sau fără sens. Totuși, există site-uri care ar putea să atragă atenția utilizatorilor făcând apel la unele slăbiciuni omenești, cum ar fi, de exemplu, reducerile irezistibile.
Pentru o corectă exemplificare, fără a vorbi din teorii, vom reda mai jos un caz real de pagini spam si tehnici de phishing pe care le-am descoperit întâmplător lucrând pentru un client din domeniul vânzărilor de articole sportive. Astfel, în luna august, la căutarea brandului “Hoka” pe Google, rezultatele din top 10 arătau îmbietor, fiind generoase în reduceri, traduceri greșite și tactici de phishing:
Odată ce erau accesate, aceste pagini făceau redirect către alte site-uri, antivirusul intra în acțiune atenționându-ne că pagina este suspectă, iar reducerile amețitoare îți luau ochii, încercând să te ademenească în a-ți lăsa datele conturilor bancare atunci când achiziționai produse ce urmau să nu ajungă la tine niciodată.
În urma acestor observații, am raportat toate paginile spam la Google, iar rezultatul a fost unul încurajator, pe care îl poți verifica singur în timp ce citești acest articol, căutând brandul și verificând rezultatele din SERP.
De ce să raportezi paginile spam?
Cu toții ne dorim o experiență de navigare pe internet relevantă și de încredere, astfel că putem contribui la îmbunătățirea acesteia. Google pune la dispoziție multiple canale de sesizare a încălcărilor și abuzurilor, astfel încât este ușor să ajutăm la depistarea paginilor spammy, irelevante sau care încearcă să fure diverse date de la utilizatori.
Bineînțeles, posibilitatea de raportare nu trebuie abuzată sau folosită cu scopuri false, astfel de practici nefiind luate în calcul oricum. Fiecare raportare este analizată, iar măsurile se iau doar atunci când este cazul.
Spam Updates și efectele acestora
Google ține cont de raportările utilizatorilor și face eforturi pentru descurajarea practicilor frauduloase din online. De aceea, încep să apară din ce în ce mai multe Spam Updates, care au ca scop perfecționarea algoritmului spre corecta identificare și penalizare a paginilor de acest tip.
Cel mai recent este October 2023 Spam Update, început pe 4 octombrie. Scopul acestuia este de a identifica și șterge conținut spam raportat de către utilizatori. Deși sunt menționate doar câteva limbi oficiale în cadrul acestui update (de origine turcă, indoneziană, chineză, hindi sau vietnameză), fluctuațiile de poziție și consecințele pot fi observate la nivel global. Pentru observarea volatilității pozițiilor din rezultate, în funcție de perioadă, număr de modificări sau regiune, poți folosi un tool precum Google Algorithm Changes.
Dacă observi că site-ul tău a fost impactat de un astfel de update, un prim pas ar fi să verifici politicile spam oferite de Google și să revizuiești conținutul de pe site în acord cu acestea.
Ce pagini web pot fi raportate?
Google pune la dispoziție o serie de modalități prin care poți raporta diverse tipuri de conținut sau pagini care încalcă politica sa, precum:
- Pagini spam: acestea sunt pagini cu informații false sau eronate, cu un conținut greu de înțeles, cu imagini, texte sau linkuri repetitive, care nu aduc niciun beneficiu utilizatorilor.
- Escrocherii sau phishing: dacă suspectezi un anumit site că ar putea fi implicat în infracțiuni de tip cibernetic (pagini utilizate pentru a fura date, cum ar fi credențialele de logare sau informațiile bancare), te încurajăm să îl raportezi la Google. Operatorii care se ocupă cu astfel de cazuri vor investiga site-ul și vor lua măsurile corespunzătoare.
- Conținut irelevant în rezultate: uneori, pentru o anumită căutare specifică pe Google, s-ar putea ca algoritmul să ofere rezultate mai puțin relevante, iar unele linkuri sau fotografii ar putea încălca politica Google. Astfel, poți contribui la îmbunătățirea experienței utilizatorilor prin completarea unui “Feedback”. Această opțiune o găsești în dreptul anumitor casete de Rich Results din SERP, cum ar fi People also ask, From sources across the web, Related searches sau Images.
- Conținut neadecvat: poți raporta paginile care încalcă politicile Google, cum ar fi cele care au un conținut pornografic, violent sau care instigă la ură. Pentru a filtra rezultatele, există și opțiunea SafeSearch, pe care o găsești în colțul din dreapta sus.
- Conținut protejat de drepturi de autor: dacă deții drepturi de autor asupra unui anumit conținut și observi că acesta este utilizat fără permisiune pe alte site-uri web sau în rezultatele Google, poți sesiza această încălcare a politicilor.
Cum raportezi o pagină spam?
Din fericire, există mai multe metode prin care poți raporta conținutul spam și este chiar simplu și rapid! Iată ce poți face:
Completarea unui formular Google
Google pune la dispoziția oricărui utilizator diverse formulare practice, care pot fi completate în funcție de problema întâmpinată:
- formular de raportare spam – simplu și intuitiv de completat și trimis spre verificare, pentru paginile spam, de o calitate slabă sau frauduloase;
- formular de raportare phishing – în cazul paginilor suspectate de activități infracționale, sub formă de phishing;
- formular de raportare conținut – pentru pagini cu un conținut suspect, spam, copiat (încălcarea drepturilor de autor) sau inadecvat.
Feedback sau raportarea directă a site-ului
Fiecare link care apare în rezultatele Google poate fi evaluat individual, accesând cele trei puncte din dreptul său, apoi opțiunea de “Feedback”.
Totodată, fiecare site poate fi raportat chiar de pe pagina în care regăsim conținutul cu probleme, accesând meniul din browser -> Help -> Report an issue. Avantajul acestei metode este că formularul se deschide imediat după capturarea ecranului, utilizatorul având posibilitatea să includă dovada vizuală prin bifarea opțiunii “Include this screenshot and titles of open tabs”. De asemenea, se poate completa o adresă de email, unde vor fi trimise eventuale update-uri în legătură cu rezolvarea problemei.
Instalarea unei extensii în Google Chrome
Există și o mică extensie pe care Google o pune la dispoziția utilizatorilor pentru a facilita raportarea site-urilor potențial periculoase. Aceasta se numește Suspicious Site Reporter și este ușor de folosit. După instalare, se accesează site-ul, se face click pe iconița corespunzătoare și se trimite raportarea la Google împreună cu un screenshot realizat automat, URL-ul cu pricina și adresa IP de pe care a fost accesat: