Google E-E-A-T: ce este și cum te ajută la SEO

Google E-E-A-T: ce este și cum te ajută la SEO

Dacă ești pasionat de SEO, probabil că ai auzit despre E-E-A-T, un concept nu neapărat nou, dar care încă provoacă nedumeriri (o fi despre mâncare?!) și stârnește curiozități. Fără doar și poate, astăzi nu mai putem ignora standardele de calitate Google, așa că principiile E-E-A-T sunt cu atât mai actuale și de interes pentru strategii SEO de succes.

Ce înseamnă E-E-A-T?

E-E-A-T este acronimul pentru Experience, Expertise, Authoritativeness și Trustworthiness, deci Experiență (Directă, de utilizare), Pricepere, Autoritate și Încredere. Prima mențiune a conceptului a apărut în 2014, având forma E-A-T, deoarece termenul de Experiență Directă a fost adăugat ulterior, în decembrie 2022.

E-E-A-T face parte din algoritmul Google și este explicat în Ghidul de Evaluare a Calității Rezultatelor de pe internet, ceea ce înseamnă că înțelegerea lui este esențială dacă vrei să creezi pagini relevante din punct de vedere SEO, și nu numai. În acest sens, evaluatorii Google acordă importanță următoarelor aspecte:

  • autorul are experiență directă (Experience – experiență de utilizare cu subiectul tratat) sau vorbește doar din ce a citit prin alte articole?
  • autorul se pricepe bine (Expertise) la subiectul tratat?
  • site-ul sau autorul au autoritate (Authoritativeness) profesională?
  • site-ul sau autorul sunt de încredere (Trust)?

Prin urmare, E-E-A-T reprezintă un cumul de informații pe care Google le ia în calcul pentru a înțelege dacă o pagină de pe internet este relevantă pentru utilizatori, prezintă un conținut de calitate și merită să fie afișată în primele rezultate.

Pentru o mai bună înțelegere și o distincție clară între cele patru componente E-E-A-T, le luăm pe rând și le exemplificăm în cele ce urmează:

Experiența directă (Experience)

Experiența directă a creatorului de conținut este evaluată în funcție de textul sau informațiile specifice care îi sunt atribuite. În acest sens, experiența prin care a trecut, de utilizare sau de vizitare pe un anumit subiect, este considerată valoroasă și de mare ajutor celor care au nevoie de sfaturi sau care trec printr-o situație asemănătoare.

Spre exemplu, un supraviețuitor de cancer poate povesti despre cum se desfășoară ședințele de tratament. O bucătăreasă pasionată poate împărtăși rețetele ei preferate, iar un client mulțumit poate lăsa un review folositor pentru produsele pe care le-a cumpărat și folosit.

Până în decembrie 2022, experiența directă nu era analizată separat, însă practica a arătat că este necesară o distincție mai clară între pricepere și experiență directă, cu toate că, de multe ori, cele două sunt complementare și se suprapun.

Priceperea (Expertise)

Priceperea creatorului de conținut este evaluată, la fel ca în cazul experienței directe, în funcție de textul sau informațiile specifice care îi sunt atribuite. De aceea, Google va considera mai potrivite articolele semnate și asumate de autori care sunt experți în domeniul pentru care scriu.

Priceperea se traduce prin nivelul de cunoștințe, competență sau recunoaștere într-un anumit domeniu (exemplu: studii acreditate, premii obținute, diplome, certificări). De asemenea, în domenii creative, priceperea poate însemna și un talent deosebit sau o cunoaștere aprofundată a subiectului, de aceea pot fi și cazuri când experiența directă îndelungată și recunoscută poate fi calificată drept pricepere.

Autoritatea (Authoritativeness)

Autoritatea unei pagini este judecată atât în funcție de autoritatea conținutului în sine, cât și de autoritatea site-ului. În general, linkurile externe impactează acest criteriu, calitatea acestora și proveniența lor fiind semnale clare de autoritate pozitivă sau negativă. Orice mențiuni ale site-ului tău, share-uri pe social media, review-uri sau citări sunt incluse în această categorie.

Astfel, ai grijă ca paginile tale să nu facă trimiteri către site-uri care nu prezintă încredere, sunt nesigure sau periculoase. De asemenea, asigură-te că ești menționat, la rândul tău, de către pagini cu scor bun de autoritate. Cu cât site-ul tău primește mai multe mențiuni de la alte pagini cu autoritate, cu atât acesta devine mai relevant pentru subiectul pe care îl tratează.

Încrederea (Trust)

Încrederea, la fel ca autoritatea, este evaluată atât în funcție de conținut în sine, cât și de siguranța pe care utilizatorii o pot avea la nivelul întregului site. Paginile spammy, irelevante, pline de reclame care distrag atenția, greu de navigat sau imposibil de accesat nu sunt considerate sigure.

Astfel, pentru a spori încrederea, asigură-te că site-ul nu întâmpină probleme tehnice, nu este virusat, modalitățile de plată sunt sigure și eficiente (în cazul magazinelor virtuale), datele cu caracter personal ale utilizatorilor sunt protejate, iar conținutul este la zi, având informații utile și bine documentate.

De asemenea, este recomandat să ai pagini dedicate pe site, cum ar fi “Despre noi”, “Autori”, “Contact”, unde să menționezi acele informații care demonstrează priceperea sau experiența directă în domeniu. Scrie, printre altele, despre echipă, istoricul companiei și creatorii de conținut, premii, testimoniale, recunoașteri oficiale și date de contact.

Este E-E-A-T important pentru SEO?

Pe scurt, da! Totuși, E-E-A-T nu este, în sine, un factor de ranking, ceea ce înseamnă că nu putem optimiza pagini specific pentru îmbunătățirea nivelului E-E-A-T. Poate avea, totuși, impact asupra poziției în Google a unei pagini, de unde și o serie de confuzii care s-au perpetuat printre specialiști.

Un lucru important de reținut este că E-E-A-T ajută evaluatorii Google să înțeleagă dacă un anumit conținut este de calitate și are relevanță pentru utilizatori, ceea ce înseamnă că merită să fie afișat cât mai sus în SERP. Astfel, înainte de a scrie un text sau de a crea o pagină web, asigură-te că:

  • informația va fi de ajutor pentru utilizatori;
  • ai experiență directă și pricepere în domeniu;
  • site-ul este de încredere pentru utilizatori;
  • site-ul pe care postezi (în cazul în care nu este al tău) are autoritate;
  • informația va fi updatată regulat.

În niciun caz conținutul creat nu trebuie să promoveze ură, informații eronate sau înșelătoare, să afecteze viața utilizatorului sau să conțină sfaturi și recomandări de rău augur, deoarece Google va penaliza astfel de pagini web.

 

Referințe:

  • Anna, Crowe. What Exactly Is E-A-T & Why Does It Matter to Google?, Search Engine Journal.
  • Dave, Davies. Google’s Search Quality Raters Guidelines: A Guide for SEO Beginners, Beanstalk Internet Marketing.
  • Roger, Montti. Surprising Facts About E-A-T, Martinibuster.com.

Întrebări frecvente

Ce este E-E-A-T?

E-E-A-T (Experience, Expertise, Authoritativeness și Trustworthiness) reprezintă un cumul de informații pe care Google le ia în calcul pentru a înțelege dacă o pagină de pe internet este relevantă pentru utilizatori, prezintă un conținut de calitate și merită să fie afișată în primele rezultate.

Este E-E-A-T important pentru SEO?

E-E-A-T ajută evaluatorii Google să înțeleagă dacă un anumit conținut este de calitate și are relevanță pentru utilizatori. Prin urmare, E-E-A-T este important pentru SEO, deoarece paginile cu un nivel ridicat de E-E-A-T au o șansă mai mare de a fi afișate printre primele rezultate.

Este E-E-A-T un factor de ranking?

E-E-A-T nu este un factor de ranking direct sau recunoscut de Google, însă poate influența poziția rezultatelor de pe prima pagină, ca urmare a calificativelor acordate de evaluatorii Google.

Pot îmbunătăți scorul E-E-A-T pentru site-ul meu?

E-E-A-T nu este un factor de ranking, prin urmare o pagină web nu poate fi optimizată specific pentru acest scop. Totuși, poți urma recomandările Google și ale specialiștilor SEO pentru crearea unui conținut de calitate și pentru optimizarea corespunzătoare a  paginilor web.

Calabalic Ștefana
Esti gata sa incepem?
Contacteaza-ne pentru o discutie initiala
Contacteaza-ne