Google Ads si SEO sunt componentele principale ale SEM (Search Engine Marketing) si sunt unele dintre cele mai importante unelte din arsenalul unui marketer.
Cele doua canale de marketing au similaritati, dar si diferente si pot fi folosite impreuna sau separat pentru a creste vanzarile si vizitele pe site-ul tau.
In acest articol vom prezenta care sunt beneficiile si dezavantajele fiecarui canal in parte.
SEO (Search Engine Optimization)
Criteriu | PROs | CONs |
---|---|---|
Buget | Necesita un buget mai mic, comparativ cu Google Ads, iar daca decizi sa nu mai faci SEO, rezultatele obtinute (trafic organic) se erodeaza lent. La Google Ads, in momentul in care opresti ad-urile se opreste brusc si traficul care vine spre site-ul tau. | SEO este o strategie pe termen lung. Trebuie sa investesti constant timp si bani pentru aproximativ 6 – 12 luni pentru a vedea rezultate. Si nu e o idee buna sa te opresti dupa o vreme, cat timp doresti sa ai pozitii mai bune si trafic organic mai mult. |
Targetare | Targetarea este precisa si se face in functie de cuvintele folosite de utilizator. | Rezultatele afisate pe motoarele de cautare s-ar putea sa nu fie relevante pentru utilizatori daca nu identifici bine cuvintele cheie, astfel incat acestea sa fie potrivite cu interesul din acel moment al cautatorilor. De exemplu, daca targetezi un cuvant general si dificil precum “televizoare”, vei aduce pe site vizitatori care sunt in faza de documentare si nu de decizie. |
Brand awareness | Prezenta pe prima pagina a Google poate creste increderea in brand si notorietatea. | Brand awareness-ul nu poate fi obtinut doar din optimizare SEO. Pentru a obtine rezultate bune trebuie sa combini mai multe canale de marketing online. |
Vanzari | SEO este foarte bun pentru vanzari, daca ai rabdare :). | Dureaza pana ajungi pe prima pagina a unui motor de cautare, deci SEO va ajuta la vanzari dupa 6-12 luni. |
Cand sa faci SEO?
La modul ideal, SEO trebuie inceput inca din faza proiectarii site-ului, pentru ca implica asigurarea catorva conditii tehnice (structura site-ului, sitemap, structura url-urilor, indexabilitatea, canonical tag, expresiile targetate, scrierea textelor).
Daca site-ul este deja facut si nu e cazul sa fie refacut, se impune totusi rezolvarea chestiunilor tehnice inainte de orice.
Optimizarea continutului si targetarea lui in functie de nevoile utilizatorilor se poate face doar dupa ce se aduna mai multe informatii legate de vizitatorii care navigheaza pe site-ul tau.
Pentru cine este potrivit SEO?
- SEO este potrivit pentru orice tip de business care: are in portofoliu servicii sau produse cu un numar relativ crescut de cautari pe motoarele de cautare.
- SEO nu este cel mai potrivit canal daca doresti sa promovezi produse sau servicii inovative, care inca nu sunt cautate de catre clientii targetati
- doresti rezultate pe termen lung, acest canal nu este potrivit pentru a obtine rezultate rapide.
De ce ai nevoie pentru a incepe?
- un site
- un audit cu recomandari
- un programator care sa implementeze recomandarile
- cunostinte de baza de html
- cunoasterea regulilor de baza in SEO
- sa fii dispus sa scrii texte – sau sa platesti pe cineva pentru toate astea
- alternativa pentru cele de mai sus este sa apelezi la o firma de SEO specializata
Google Ads
Criteriu | PROs | CONs |
---|---|---|
Buget | Nu exista o limita minima sau maxima de investit. Dupa ce ti-ai stabilit bugetul il poti seta in asa fel incat sa ai un consum maxim dorit pe zi. | Atunci cand opresti ad-urile din Google Ads se va opri si traficul generat de ele. Traficul generat de motoarele de cautare nu se opreste in momentul in care nu mai investesti in SEO, ci se erodeaza gradual, in luni sau in ani. |
Targetare | Targetarea este foarte buna si poate fi demografica, geografica, prin cuvinte cheie, interese, subiecte de interes, remarketing si pe diferite site-uri din reteaua Google Display. | Necesita cunostinte avansate pentru a putea folosi la maxim targetarea si o buna intelegere a profilului persoanelor pe care doresti sa le targetezi. |
Brand awareness | Google Ads este o solutie rapida de generare a brand awareness-ului deoarece site-ul tau va fi afisat pe prima pagina de cautari fara sa trebuiasca sa astepti un timp indelungat ca la SEO. | Utilizatorii au inceput sa dezvolte Ad blindness (ignorarea reclamelor) datorita folosirii exagerate a campaniilor de promovare platite si au dezvoltat o oarecare reticenta sau neincredere la anunturile sponsorizate. |
Vanzari | Google Ads, cu un buget potrivit, iti va creste veniturile intr-un timp scurt chiar daca brand-ul tau nu este unul puternic. | In functie de industria in care activezi este posibil sa fii nevoit sa investesti un buget mai mare pentru a fi vizibil. Costurile cu promovarea sunt direct proportionale cu competitia din industria respectiva. |
Cand sa apelezi la Google Ads
Google Ads este potrivit si pentru firmele cu vechime pe piata, dar si pentru cele aflate la inceput de drum. Orice companie poate obtine vizibilitate sau vanzari intr-un timp scazut, fara a mai astepta sa devina cunoscuta pe piata. Este solutia ideala daca vrei sa generezi vanzari rapide si dispui de un buget pentru promovare.
Pentru cine este potrivit Google Ads
Google Ads este potrivit pentru oricine este dispus sa investeasca bugete si timp pe baza unei strategii bine definite inca de la inceput.
De ce ai nevoie pentru a incepe
Google Ads este o platforma gratuita deci nu necesita costuri decat cu promovarea.
Orice cont nou de Google Ads va beneficia de un voucher de 200 lei (sau mai mult daca lucrezi cu o agentie) care te va ajuta in primele zile de promovare.
Pentru a incepe ai nevoie de:
- Cont de Google Ads
- Site de prezentare asociat
- O metoda de plata
Concluzie
Google Ads si SEO sunt tehnici de marketing complementare si doar folosite impreuna pot genera rezultatele scontate. Google Ads este potrivit pentru rezultate rapide, site-ul tau va fi afisat pe prima pagina a cautarilor imediat dupa ce pornesti campaniile, in timp ce la SEO trebuie sa investesti timp si bani pentru a vedea rezultatele in 6 – 12 luni.
Site-ul tau va disparea de pe primele pozitii in momentul in care opresti bugetele alocate reclamelor de pe motoarele de cautare.
SEO ofera rezultate pe termen lung si site-ul tau va continua sa apara pe o pozitie buna chiar daca opresti investitiile in acest canal de promovare.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Descarca Ghidul Marketingului Online – Canale si tehnici de marketing pentru vanzari mai mari daca vrei sa afli mai multe despre motoarele de cautare, SEO si Google Ads.
- Trenduri de Digital Marketing în 2021 - 21 ianuarie 2021
- 7 motive pentru care trebuie să implementezi PWA - 22 octombrie 2020
- Ce este PWA (Progressive Web Application) și de ce ai nevoie de el? - 30 septembrie 2020