Daca ati apelat vreodata la serviciile unei firme care ofera servicii SEO, ati observat ca primul lucru pe care il face agentia este un audit, prin care se vede “starea de sanatate” a site-ului.
Daca esti insa proprietar de magazin online sau al unui site de prezentare si te ocupi personal de optimizarea lui, vreau sa iti dau 6 factori pe care sa ii analizezi, pentru a vedea care este statusul actual al site-ului si unde trebuie sa mai lucrezi pentru a-l face SEO ready.
Daca ai mai cochetat cu ce inseamna SEO si stapanesti principiile de baza, nu iesi de pe pagina inca! Ti-am pregatit mai jos o sectiune dedicata tie. 🙂
1. Google Search Console si Google Analytics
Inainte de orice optimizare sau implementare de strategii online, fie ca sunt strict de optimizare pentru rezultatele de cautare sau de content marketing, trebuie sa te asiguri ca ai instalate tool-urile care te ajuta sa masori rezultatele.
Google Search Console este instrumentul de baza pentru cei care fac SEO. Aici ai date importante privind site-ul din punct de vedere tehnic si modul in care Google il vede.
Google Analytics iti arata date despre utilizatorii care ajung pe site si cum interactioneaza acestia cu site-ul: cate pagini au vazut, cat au stat pe site, de pe ce pagini au convertit mai bine etc.
2. Viteza de incarcare a site-ului (Page Speed)
Daca pana acum page speed-ul avea implicatii preponderent in experienta utilizatorului, Google a confirmat ca viteza de incarcare va fi un factor de ranking pentru rezultatele afisate pe mobile.
Testele lor demonstreaza urmatoarele: cu fiecare secunda in plus necesara site-ului sa se incarce, probabilitatea ca utilizatorul sa paraseasca site-ul este tot mai mare. Daca faci eforturi sa te pozitionezi pe primele locuri in Google, e pacat sa pierzi utilizatorul pentru ca nu se incarca site-ul, nu crezi?
Un tool cu care poti verifica viteza site-ului tau este PageSpeed Insights, iar daca vrei sa testezi ce performante are stric pe mobile, foloseste Mobile Friendly Test.
Testeaza viteza pe minim 3 pagini: homepage, o pagina de categorie, si o pagina de produs/articol de blog.
De obicei, cel mai rapid si facil mod prin care poti creste viteza este reprezentat de compresarea imaginilor. Intr-un articol precedent am explicat cum se pot compresa si optimiza imaginile pentru SEO.
Ca si scoruri de referinta poti lua urmatoarele valori:
- intre 0-50 puncte – optimizarea vitezei de incarcare a site-ului este esentiala
- intre 50-80 puncte – ai cativa factori care iti incetinesc viteza site-ului. Vezi exact care sunt acestia si rezolva-i.
- >80 puncte – site-ul tau merge bine, insa poti tinti catre punctajul maxim.
3. Pagini indexate
Daca vrei ca algoritmul sa te afiseze pe prima pagina in rezultatele de cautare Google, trebuie sa te asiguri mai intai ca acesta te gaseste si iti poate citi continutul site-ului. In termeni specifici de industrie: asigura-te ca robotii iti pot crawl-ui site-ul.
Cum afli daca site-ul tau este indexat sau nu? Simplu! Prin interogarea site:domeniu.ro
Daca ceea ce iti returneaza arata la fel ca in imaginea de mai jos, inseamna ca site-ul tau este indexat.
Daca insa ceea ce iti afiseaza este asemanator cu exemplul de mai jos , atunci ai o problema si ceva blocheaza accesul robotilor la site.
Cauzele pentru care un site nu este indexat sunt multiple, insa cea mai frecventa eroare este blocarea site-ului de la indexare fie prin existenta unui meta robots tag in cod, fie prin blocarea accesului crawler-ilor in fisierul robots.txt
De cele mai multe ori aceste setari se pot modifica din adminul site-ului, insa daca iti este strain ce am spus mai sus, vorbeste cu programatorul tau si roaga-l sa-ti seteze site-ul sa fie indexabil.
Primul pas a fost verificarea site-ului daca este indexat sau nu. Problema insa nu se opreste aici pentru ca este foarte important ce pagini ti s-au indexat. Insa aceste verificari sunt de obicei mai avansate si ii lasam pe specialisti sa verifice. 🙂
4. Structura site-ului
Structura site-ului joaca un rol important atat privind modul in care robotii iti acceseaza site-ul si il inteleg, cat si intr-o experienta a utilizatorilor cat mai placuta si intuitiva pe site (acel user experience de care probabil ai tot auzit). O structura “sanatoasa” ar fi urmatoarea:
Daca nu esti un magazin online generalist (ex: emag.ro sau amazon.com), asigura-te ca nu ai foarte multe categorii principale, altfel robotilor le va fi greu sa identifice tema principala a site-ului.
Ca si punct de referinta, ar trebui sa ai maxim 7 categorii principale in site, insa aceasta regula nu este universal valabila pentru toate site-urile.
5. Meta title si meta description
Probabil cei mai cunoscuti termeni din limbajul specialistilor SEO. Meta title este titlul care iti apare in Google pentru fiecare pagina din site.
Acesta are un rol important deoarece ii comunica algoritmului despre ce este vorba in pagina ta si, de cele mai multe ori, optimizarea acestuia tinand cont de cuvintele cheie relevante pentru o anumita pagina, iti poate aduce rezultate spectaculoase in ceea ce priveste pozitionarile.
Meta description este bucatica de text ce apare sub url si, la fel, are un rol important in rata de click (CTR). Cu cat esti mai atractiv si prezinti informatii relevante pentru utilizator, acesta va fi mai indemnat sa dea click pe site-ul tau. Cu cat mai multi utilizatori dau click si interactioneaza cu pagina ta, cu atat algoritmul te va vedea mai relevant si te va afisa mai sus in rezultatele de cautare.
Ai grija ca toate titlurile si descrierile sa fie unice in site si sa descrie cat mai bine tema paginii.
6. Google my Business
Daca ai un business care isi desfasoara activitatea local, este vital sa ai un cont de Google my Business prin care utilizatorii sa te gaseasca foarte usor.
Doar faptul ca ai un cont de GMB iti poate mari sansele sa apari in rezultatele de cautare si in Google Maps.
Listingul de Google my Business apare in special in cautarile locale.
Exemplu: daca esti un business care vinde mobilier in Cluj-Napoca, utilizatorii vor cauta pe Google “mobila Cluj”, pentru a gasi rapid toate magazinele care vand mobila. Daca contul tau este configurat corect si este relevant pentru interogarea data exemplu, vei aparea cu listingul in rezultatele de cautare.
In functie de specificul business-ului, utilizatorii isi pot face rezervari, trimite mesaje, pune intrebari, pot vedea produsele/serviciile disponibile sau apela direct compania din listingul afisat, fara a mai fi nevoie sa intre pe site, ceea ce bineinteles este un plus. Prin completarea sectiunii de postari (Posts), ii poti anunta de ultimele noutati, reduceri, oferte sau evenimente speciale.
Asadar, asigura-te ca ai creat contul de GMB, l-ai validat si ai completat toate campurile cu informatii disponibile din cont, pentru a-ti imbunatati vizibilitatea in rezultatele locale.
Concluzii
Daca nu esti specialist SEO, insa te ocupi de optimizarea site-ului tau, fa-ti un mini-audit si verifica cei 6 factori de mai sus pentru a vedea ce faci bine si unde mai ai de facut imbunatatiri. Daca ai nevoie de un audit SEO complet, suntem bucurosi sa te ajutam! 🙂
- [Part I] Configurări de bază în magazinul tău Magento 2 - 05 martie 2021
- 9 setari SEO in Magento 2 pe care le putem face fara programator - 17 octombrie 2019
- Cum te poate ajuta Google Search Console sa iti cresti traficul pe site - 03 august 2019