Ce este TikTok?

Ce este TikTok?

  1. Aplicatia
  2. Publicul
  3. Conținutul
  4. TikTok pentru companii
  5. Concluzie

În fiecare an apar câteva zeci de platforme noi de socializare care promit să răstoarne balansul de putere din această industrie, dar acestea dispar adesea la fel de repede precum au apărut.

Mulți credeau despre TikTok că o să fie în această categorie și încă mai sunt foarte mulți sceptici care cred că această platformă o să dispară curând. TikTok însă îi contrazice pe toți și, în doar 4 ani, a reușit să ajungă să fie una dintre cele mai folosite rețele de socializare, cu aproximativ 800 milioane utilizatori în întreaga lume.

Aplicația

TikTok este o platformă de socializare bazată pe crearea și consumarea de video-uri scurte și amuzante, cu o durată cuprinsă între 2 și 120 de secunde. Platforma a fost lansată oficial în septembrie 2016 de către firma chinezească ByteDance.

Aplicația este disponibilă pe telefoanele mobile și pe desktop și are 2 feed-uri de conținut în care poți naviga:

  1. Following sau “Urmărești” – Un feed cu conținut creat de persoanele pe care le urmărești
  2. For you sau “Pentru Tine” – Un feed cu conținut creat pe baza unor recomandări făcute de algoritmul aplicației, în funcție de conținutul cu care deja ai interacționat, în funcție de locația în care te afli și în funcție de cuvintele căutate de tine.

Funcția de căutare îți permite să cauți anumiți utilizatori, hashtag-uri specifice, melodii și sunete, dar și să găsești anumite video-uri în funcție de cuvintele folosite în descrierea acestora. Căutările pot fi efectuate din ecranul “Discovery” unde vei găsi și câteva recomandări de conținut bazate pe cele mai populare hashtag-uri ale momentului.

Publicul

Aplicația a înregistrat 1.5 miliarde de descărcări în App Store și Google Play, dar 90% dintre aceste descărcări sunt de pe Android. Singura excepție în care numărul de descărcări de pe App Store este mai mare ca cel de pe Google Play este SUA, unde majoritatea utilizatorilor de TikTok folosesc un iPhone.

Aplicația este disponibilă în 39 de limbi și în 141 de țări. 49% dintre adolescenți au spus că au folosit TikTok, conform unui studiu Influencer Marketing Hub. Mare parte dintre utilizatorii acestei platforme, aproximativ 60%,  sunt din generația Z și au o vârstă cuprinsă între 8 și 24 de ani. 

Deși este preponderent o aplicație pentru tineri,  continuă să petreacă timp în aplicație chiar și pe măsură ce înaintează în vârstă și își schimbă prioritățile. 90% dintre utilizatori verifică zilnic aplicația și petrec aproximativ 52 de minute pe zi în cadrul aplicației.

În România sunt aproximativ 3.9 milioane de utilizatori de TikTok, conform Zelist, și are un grad de penetrare mai ridicat în unele segmente demografice, în special în rândul persoanelor mai tinere, conform unui studiu iSense Solutions.

  • 14 – 17 ani – 14% au încercat TikTok  
  • 18 – 25 ani – 8.3% au încercat TikTok
  • 26 – 35 ani – 2.3% au încercat TikTok
  • 36 – 45 ani – 1.2% au încercat TikTok
  • Peste 45 de ani – 1.6% au încercat TikTok

Conținutul

Sloganul TikTok este “Make your day” și mare parte din conținutul disponibil pe aplicație poartă această mantra, această misiune de a înveseli sau de a inspira utilizatorii. 

Platforma oferă posibilități avansate de creare conținut. Are o bibliotecă de sunete gratis, o multitudine de efecte, stickere și posibilități de customizare ale video-urilor.

Video-urile create în TikTok ajung să fie distribuite și pe alte rețele de socializare, unde cel mai adesea ajung să devină virale, pentru că stârnesc emoțiile potrivite în rândul utilizatorilor. Avem un articol în care poți afla mai multe despre emoțiile care îi fac pe oameni să distribuie conținut, dacă vrei să descoperi mai multe despre acest subiect.

Vrei să obții mai mult de la magazinul tău online?

Abonează-te la newsletter și vei primi lunar informații care te vor ajută să-ți duci magazinul online la următorul nivel!


TikTok pentru companii

Brandurile au mai multe posibilități de promovare plătită în cadrul rețelei de socializare, dar acestea pot dezvolta foarte ușor o comunitate mare de utilizatori și pe cale organică, dacă conținutul creat este pe gustul utilizatorilor. Aplicația are are un “Learning Center” în care învață marketerii cum să se promoveze eficient în cadrul platformei.

Dacă cauți o modalitate ieftină pentru promovare, TikTok s-ar putea să nu fie soluția pentru tine, platforma este una premium de media buying și costurile pentru opțiunile mai avansate de promovare pot fi destul de ridicate. Costul pentru mia de afișări pleacă de la 8$ (pentru piața din UK) și advertiserii au nevoie de un buget minim de start de 25,000$.

Brandurile au momentan doar posibilitatea de a realiza In-Feed Ads direct din platformă, restul de formate sunt disponibile doar în parteneriat cu TikTok și necesită un timp mai îndelungat de planificare și execuție.

In-Feed Ads

Aceste ad-uri au un label “Sponsored” și apar în feed-ul de conținut “Pentru tine”.  Poți adăuga o scurtă descriere, un link de destinație, un logo și poți customiza CTA-ul de pe butonul reclamei.

TopView

Apare în partea de sus a secțiunii “Pentru tine” și poate conține un video cu sunet cu o lungime de maxim 60 de secunde. Ad-ul apare după 3 secunde de la deschiderea tab-ului “Pentru tine” și este afișat în partea de sus a ecranului și rulează automat, video-ul fiind autoplay. 

Brand Takeover

Aceste ad-uri apar la deschiderea aplicației și sunt video-uri full-screen care rulează automat și la care se poate adăuga un CTA scurt și un buton cu un link de destinație către un site extern sau către un Hashtag Challenge din cadrul TikTok.

Campaniile Brand Takeover au exclusivitate în categoria lor de piață și nu vor fi niciodată afișate alături de alte branduri concurente în aceeași zi. 

Compania Guess a profitat de această oportunitate și a creat campania #InMyDenim pe care a popularizat-o prin toate mijloacele posibile în cadrul platformei. Campania a strâns aproximativ 51.5 milioane de vizualizări.

Branded Hashtag Challenge

Acest format este exclusiv doar pe TikTok și este o soluție avansată de promovare, accesibilă brandurilor cu bugete mari de advertising. Un pachet de servicii Branded Hashtag Challenge + One-Day Video Brand Takeover costă aproximativ 130,000$.

Acest tip de campanie lansează un challenge utilizatorilor și îi provoacă să creeze conținut. În descrierea video-urilor realizate va fi hashtag-ul campaniei, iar atunci când dai click pe hashtag vei fi dus pe un landing page dedicat al campaniei.

Aici găsești toate detaliile de care ai nevoie pentru a putea să participi și tu și să fii promovat în landing page-ul dedicat hashtagului. Brandul HouseParty a lansat o astfel de campanie – #InTheHouseParty – și a reușit să strângă 379.3 milioane de views.

Branded Effect

Efectele branduite sunt disponibile direct din ecranul de creare video. Companiile pot opta să-și personalizeze stickere, filtre AR sau filtre normale, pe care utilizatorii le pot folosi ulterior atunci când creează conținut pentru conturile lor personale.

Efectele sunt create de către echipa creativă a TikTok și costurile pot să ajungă la aproximativ 45,000$ pentru creare și promovare. Acestea pot fi promovate pe o durată de până la 30 de zile.


Concluzie

TikTok este într-o creștere accelerată, cu un număr de utilizatori care crește exponențial de la o zi la alta, iar brandurile mari au început deja să profite de acest nou spațiu virtual.

Opțiunile de promovare plătită sunt momentan de neatins pentru companiile mici, dar asta nu înseamnă că nu poți încerca să te promovezi organic și să îți creșți comunitatea. Platforma este o opțiune excelentă pentru brand awareness, fie el organic sau plătit, iar succesul conținutului tău este limitat doar de imaginația ta.

Tu ai folosit până acum TikTok?  Ce ți-a plăcut și ce nu ți-a plăcut la această rețea de socializare?

Horatiu Randasu
Esti gata sa incepem?
Contacteaza-ne pentru o discutie initiala
Contacteaza-ne

Ți-a plăcut acest articol?

Abonează-te la newsletterul nostru și vei primi lunar un email cu informații prețioase din eCommerce și Marketing Online

Îți mulțumim că

te-ai abonat la newsletterul NETLOGIQ!